Tavoitteena Espanjan mestaruus

16.07.2013
Varikkoelämää Espanjan malliin. Kisojen aikana lämpötila radalla nousi liki 40 asteeseen. Kuva: Teemu Koskinen

Kesä on Koskisen perheessä aikamoista viiletystä.

Huittisista ei ole pitkä matka Espanjaan. Ei ainakaan jos kysyy asiaa Kenny Koskiselta ja hänen vanhemmiltaan Teemulta ja Sannalta.

Yhdeksänvuotias minimotoajaja piipahtaa nimittäin eurooppalaisilla kilparadoilla tuon tuostakin. Viikko sitten hän palasi kotimaisemiin Espanjan mestaruussarjan ensimmäisestä osakilpailusta. Ensi viikonloppuna hän ajaa jälleen Madridin lähellä ja jatkaa sieltä Sloveniaan EM-kisoihin.
Sikäli kun aikataulut sopivat Kenny käy kurvailemassa vielä Saksan Adac-sarjaa sekä SM- ja PM-kisoja.
–Aika harvinaista tänä kesänä, että poika on kotosalla yli viikon, naurahtaa Sanna Koskinen.
Isä Teemu Koskinen kertoo, että kesän suunnitelmat menivät perheessä aika tavalla uusiksi, kun Kenny sai yllättäen kutsun Espanjaan. Hän ajaa junioreiden Espanjan mestaruudesta italialaisen BZM-tehtaan tiimissä.
–Se on sikäli kätevää, että talli hoitaa kaluston ja teknikot aina kisapaikalle. Tehtäväksi jää vain ajaminen. Kilpailumatkat sujuvat lentäen, kun ei tarvitse huolehtia välineistä.
Avauskisa Villenassa sujui hienosti. Kenny oli kokonaiskisassa kolmas ja toisessa startissa tuli peräti voitto. Toisen ”pilasi” varaslähtö ja sitä seurannut aikasakko.
Alun perin Kennyn piti keskittyä tänä kesänä Saksan Adac-sarjaan. Espanja tuli mukaan vähän puskista.
Teemu Koskinen kertoo, että ulkomailta on haettu Kennylle kovempaa vastusta. Tasaiset, tiukat kisat kehittävät kuljettajaa.
Saksan sarjassa meno oli Kennyn mielestä aika löysää. Kilpakumppanit hävisivät jopa kierroskaupalla. Sarja ei ole oikein vastannut odotuksia.
–Espanjassa ajetaan oikeasti kilpaa. Meitä varoitettiinkin erilaisesta kulttuurista. Rauhallisen suomalaisenkin on pitänyt hiukan nostattaa suuria tunteita, Teemu Koskinen tuumaa.
Kenny on kuitenkin osoittanut, että rauhalliset pohjoismaalaiset osaavat ajaa kilpaa.
Espanjan sarjassa ajetaan seuraava osakilpailu ensi viikonloppuna. Loput kaksi kisaa ovat syys- ja lokakuussa. Niitä ennen 2.–4. elokuuta Kenny ajaa EM-kisoissa Sloveniassa.
–Siinä maassa en olekaan ennen käynyt, tokaisee nuori kuljettaja. Espanjan kielellä sujuvat sen sijaan jo helposti muun muassa lukusanat.
Saksan sarjassa Kenny on ajanut neljä lähtöä, joista on hellinnyt kolme voittoa. Yksi kisa meni hiukan ohi, kun rataennätysten metsästys johti kuperkeikkaan.
Haarukassa on myös Pohjoismaiden mestaruus. Kenny johtaa kisaa. Seuraavan kerran ajetaan elokuun puolivälissä Norjassa.
Melkoisesta kilpailuruletista huolimatta vanhemmat muistuttavat, että ajaminen on kuitenkin sivujuttu. Tärkeämpää on elämänkokemus. Kenny on saanut radoilta paljon kavereita, oppinut liikkumaan ulkomailla ja tutustunut moniin vieraisiin maihin.
–Koulu on suhtautunut hienosti, kun olemme joskus joutuneet ottamaan ylimääräisen vapaan. Läksyt tehdään reissullakin. Myös normaalia kesää pitää viettää, Teemu Koskinen vakuuttaa.

 

Tänä kesänä tuntumaa isompaan pyörään

Vaikka Kenny kilpailee Espanjassa italialaisessa tiimissä, hän varsinaisesti on Kallio Racing Teamin kuljettaja.
Tänä kesänä kalustona on vielä pääasiassa minimoto. Minimotot ovat enintään 50-kuutioisia, vaihteettomia ja jousittamattomia minikokoisia moottoripyöriä. Laite painaa runsaat 20 kiloa. Muun muassa yhdeksän maailmanmestaruutta voittanut Valentino Rossi aloitti minimotoilla.
Kenny on jo kokeillut seuraavan kokoluokan pyörää Honda NSF 100:a, jolla hän ajaa ilmeisesti jo ensi kesänä.
Honda on selkeästi kilpapyörä ja muutos minimotosta melkoinen. Honda painaa noin 70 kiloa, se on vaihteellinen ja jousitettu. Tehoja löytyy 6,2 kilowattia (minimoto enintään 4 kilowattia).

Matti Laine

Urheilulajit: