Ladataan ilmoitusta

Miehen hullu päähänpisto, sanoo Aliisa Sinkkonen – ”Eivät aivot edelleenkään taivu ymmärtämään”

Jyrki 69, Aliisa Sinkkonen ja Mariska. Kuva: Minna Karru
Jyrki 69, Aliisa Sinkkonen ja Mariska. Kuva: Minna Karru
Minna Karru

–Miehen hullusta päähänpistosta tämä alkoi. Hän näki videon, missä joku ihminen jossain valokuvasi ja kehitti kuvia1800-luvun tapaan, porilainen Aliisa Sinkkonen kertoo.

Hän on ripustanut Huittisten pääkirjastoon näyttelyn Studio 1851:n Tuomas Sinkkosen vuonna 1851 kehitetyllä märkälevy-kollodion -menetelmällä ottamia kuvia tämän ajan ihmisistä.

Ylen minidokumentissa Tuomas sanoo: ”Kaikki lähti siitä, että halusi päästä jollain tavalla juurille. Halusi tehdä konkreettisesti käsin.”

Märkälevy-kollodion -menetelmässä kuvat valmistuvatkin käsityönä suoraan kuvauspaikalla alumiini- tai lasilevyille. Huittisten näyttelyssä on esillä myös muutama akryylilevylle tehty kuva. Mustavalkoisia kuvia kaikki, kahta Tuomas on hiukan värittänyt.

menoksi_kirjastonäyttelyvk.jpg
Jokainen kuva on oma yksilönsä, levyn reunojen aaltoileva rosoisuus syntyy kemikaalien levittämisestä. Kuva: Tuomas Sinkkonen

–Eivät aivot edelleenkään taivu ymmärtämään, että joku keksi jo 1800-luvun puolivälissä yhdistää levyjä ja kemikaaleja niin, että syntyy pysyvä kuva, joka ei hetkessä pyyhkiydy pois, Aliisa sanoo Fred Scott Archerin keksinnöstä. Aliisan mukaan edelleen on olemassa menetelmällä 1800-luvulla tehtyjä kuvia.

Sinkkoset pyörittelivät studioajatusta puoli vuotta ja hankkivat yhden palkkikameran.

–Ajattelimme, että kyllä se ajatus sitten haihtuu pois. Että otetaan muutama kuva ja siinä se. Mutta ei se mennyt niin, Aliisa toteaa.

menoksi_kirjastonäyttelyvkkaisa.jpg
Tuomas Sinkkonen: Kaisa
menoksi_kirjastonäyttelyvk3.JPG
Aliisa Sinkkosen mielestä digikuvien aikana jotain viehättävää on siinä, että kuva onkin levyllä, se on hieno esinekin.

Viisi vuotta sitten aloittaneessa studiossa on kuvattu jo niin monta ihmistä, että kun Tuomas ja Aliisa pohtivat Huittisten Perjantaipaussi-luennon alla lukumäärää, eivät he saaneet loppusummaa ynnättyä.

Sinkkosilla kävi niin kuin valokuvauksen historiassakin, ensin Tuomas otti kuvia vain aikuisista. Lapselle 5–6 sekunnin mittainen paikoillaan olo, jota märkälevy-kollodion -menetelmällä kuvaaminen edellyttää ei suju niinkään hyvin kuin aikuisilla.

–Nyt lapsikuvauksetkin sujuvat, kun Tuomaksen kuvaajan taidot ovat kehittyneet. Ensimmäinen lapsikuva oli tyttäreni Maisa puolen studiovuoden jälkeen.

–Maisa valitsi vaatteensa kuvaukseen itse, mustavalkokuvassa niiden värikkyys ei tietenkään näy. Jotkut katsojat ovat kertoneetkin näkevänsä kuvassa huutolaislapsen tai Ruotsiin sota-aikana lähetetyn lapsen, Aliisa kertoo.

–Historiallisella tavalla tehty kuva kuljettaakin katsojan usein sukupolvien taakse.

Tuomas Sinkkonen pukee asian sanoiksi minidokumentissa: ”Se tietynlainen rujous, se on tässä kolmas tärkeä syy.”

Märkälevy-kollodion -menetelmä

Vuonna 1851 kehitetty, pysyi 30 vuotta vallitsevana tekniikkana

Kuvattavan pinnan oltava koko ajan kostea

Kuvausprosessin tapahduttava kuvauspaikalla noin vartin aikana

Pohjana käytetään lasia tai mustaksi maalattua alumiinilevyä

Kuvausprosessin aluksi levyn päälle levitetään ohuelti kollodionia

Levy upotetaan hopealiuokseen, jolloin kuvattavasta pinnasta tulee valoherkkä

Kuvauksen aikana kuvattavan oltava paikallaan palkkikameran edessä 5-6 sekuntia

Kuvattu levy kehitetään pimiössä

Lopullinen kuva ilmestyy levylle päivänvalossa

Märkälevykuva viimeistellään lakalla, joka suojaa tummumiselta

Tapahtumatiedot

Näyttely Huittisten pääkirjastossa lokakuun ajan

Lue lisää

Paikalliset uutiset diginä - nyt vain 72 e/vuosi.

Tilaa