Ladataan ilmoitusta
Teema 17.4.2024 20:00

”Tiloista tulee uniikit. Uskon, ettei sellaisia ole Suomessa vielä kellään”

Sataedun logistiikkakampuksen arkkitehtikilpailutus avattiin maanantaina.

Kilpailutusasiakirjoihinkin sisällytetty asemapiirros kertoo, mitä viiden hehtaarin tontille on suunniteltu rakennettavan. Kuvan ylälaidassa kulkee 2-tie. Rakennuksen hallinto-osan ja vasemmassa alanurkassa harmaana erottuvan parkkialueen on suunniteltu olevan julkista tilaa, jossa voi vierailla. Itse oppimisympäristö on turvallisuussyistä suljettu.
Kilpailutusasiakirjoihinkin sisällytetty asemapiirros kertoo, mitä viiden hehtaarin tontille on suunniteltu rakennettavan. Kuvan ylälaidassa kulkee 2-tie. Rakennuksen hallinto-osan ja vasemmassa alanurkassa harmaana erottuvan parkkialueen on suunniteltu olevan julkista tilaa, jossa voi vierailla. Itse oppimisympäristö on turvallisuussyistä suljettu.
Heli Lehtelä

–Nyt ollaan hyvässä vaiheessa, totesi Sataedun kiinteistöpäällikkö Tommi Mäntynen maanantaina.

Mäntysen tyytyväisyys kumpusi siitä, että Huittisissa logistiikka-alan ammatillista koulutusta tarjoavan toimipaikan uusien tilojen suunnittelun kilpailutus oli juuri käynnistettyä.

–Tarpeet on määritelty, tontti ostettiin viime vuonna, alueen kaavamuutos on lainvoimainen, nykyinen toimitila myyty Kivikylälle ja yhteistyö sekä Huittisten kaupungin että päättäjien kanssa on ollut jouhevaa. Nyt odotetaan tarjouksia arkkitehdeilta ja jos kaikki sujuu hyvin, niin vuoden päästä aletaan rakentaa. Valmista voisi olla jo vuodenvaihteessa 2027-2028.

Uuden ympäristövastuullisen oppilaitoksen tarveselvitys ja hankesuunnittelu on teettänyt jo nyt vuosien työn.

–Kaikki alkoi vuonna 2017, jolloin itsekin tulin Sataedulle töihin. Päätös siitä, että uusi toimitila tarvitaan oli juuri tehty, Mäntynen muistelee.

Mäntynen kertoo, että nykyiset tilat ovat tarkoitukseensa auttamattoman ahtaat ja uuteen oppilaitokseen siirtymistä odotetaan jo malttamattomana.

–Opettajilla on vastuu turvallisuudesta, kun vielä ajokortittomat oppilaat harjoittelevat koulun pihalla raskailla ajoneuvoilla. Meillä on melkoinen määrä suurikokoista kalustoa. Se asettaa tiloille ja piha-alueelle oman haasteensa.

h_Tommi_mäntynen.jpg
Kiinteistöpäällikkö Tommi Mäntynen oli maanantaina huojentunut mies. Mäntynen seisoo sen tontin edessä, johon logistiikka-alan uudet toimitilat ollaan rakentamassa. Tontin takana siintää 2-tie.

Huittisten kaupungin tuki hankkeelle saa Sataedun kiinteistöpäälliköltä pelkkää kiitosta.

–Etsimme Huittisten kaupungin nykyisen teknisen johtajan Seija Holmin kanssa tiloja kaikille mahdollisille Huittisissa vapaana oleville tonteilla, mutta se ei kerta kaikkiaan mahtunut mihinkään. Lopulta Seija esitti, että mitäs jos oppilaitos rakennettaisiin Kaharilassa 2-tien kupeessa olevalle viiden hehtaarin pellolle. Tontti on täydellinen tarpeitamme ajatellen.

Viiden hehtaarin tontille mahtuu asianmukainen, suljettu ajoharjoittelurata, joka vie suurimman osan tontin tilasta.

–Rata mahdollistaa esimerkiksi mäkilähtöjen ja käännösten harjoittelun.

Itse rakennus, josta arkkitehtikilpailutus juuri avattiin, on suunniteltu rakennettavan aivan tontin lounaisreunaan vastapäätä K-autoa.

–Rakennus muodostuu kahdesta osasta, hallinto-osasta sekä terminaali ja korjaamohallista. Olisi tarkoitus, että hallintorakennus olisi kaikille avoin ja huittislaiset voisivat poiketa sinne vaikka kahville.

Kilpailutukseen on erikseen kirjattu, että tiloissa on jakelukeittiö tai pieni valmistuskeittiö niin, että tilat mahdollistavat kahvilayrittäjyyden.

Rakennusten neliömäärä tulee ylittämään 3000 neliömetriä. Arkkitehdin suunnittelua ohjaa se, että oppilaitokselle halutaan Rakennustietosäätiön auditoitu ympäristömerkki.

–Merkille on kovat kriteerit, joita seuraamalla työvaiheisiin tulee vielä tarkempi laaduntarkkailu ja kaikki vaiheet tulee dokumentoida hyvin. Merkistä aiheutuu tietysti myös kustannuksia, yksin siitä aiheutuu yli tuhannen työtunnin resurssivaraus.

Rakentamista ohjaava lainsäädäntö on uudistumassa vuoden vaihteessa. Ympäristömerkkiin sitoutumalla Sataedu varmistaa myös täyttävänsä esimerkiksi ilmastonmuutoksen torjuntaan tulevaisuudessa liittyvät vaateet.

–Haasteena on, että raskaan kalustomme vuoksi suuri osa tontista pitää asfaltoida. Meidän on mietittävä, miten saamme tontille riittävästi viheralueita. Suunnittelussa on harkittava esimerkiksi viherkattoa ja monimuotoista maisemointia tontin reunoille. Voisimme ehkä avata asiasta kilpailun uusien ideoiden löytämiseksi.

Noin 15 miljoonan investointi ei ole Sataedulle ihan pieni ja sitä seuraa myös kaksi muuta mittavaa investointia toisilla paikkakunnilla. Kilpailutus ylittää EU-kynnysarvon, eikä ole enää pelkästään kansallinen hankinta. Sen myötä kuitenkin Huittisiin keskittyy kaikki Sataedun logistiikkapuolen opetus, kuten jo aiemmin on päätetty.

–Tiloista tulee uniikit. Uskon, ettei sellaisia ole Suomessa vielä kellään. Se, että opetuksen tarpeet ja ympäristöasiat voidaan huomioida näin hyvin, mahdollistuu sillä, että tontti on riittävän iso. Suurin osa asioista voidaan tehdä samalla tontilla ilman siirtymiä, kertoo Mäntynen tyytyväisenä.

Kuljetusalan koulutus Huittisissa

Koulutusta järjestetty jo 50 vuotta

Opiskelijoita noin 100

Opettajia noin 10

Nykyinen toimipiste Teollisuustiellä

Uusi toimitila tulee Ajomies -nimisen tien päähän Kaharilaan

Lue lisää

Paikalliset uutiset diginä - nyt vain 72 e/vuosi.

Tilaa