Ladataan ilmoitusta

Hallaharsoa hameeseen ja lavasteet matkalaukkuun – Huittisten jälkeen Dido, Aeneas ja kumppanit lähtevätkin naapureihin

Jussi Toivonen on barokkioopperan Aeneas. Tarja Toivosen vaatteeseen kului 24 metriä hallaharsoa. Kuvat: Minna Karru
Jussi Toivonen on barokkioopperan Aeneas. Tarja Toivosen vaatteeseen kului 24 metriä hallaharsoa. Kuvat: Minna Karru
Minna Karru

–Haluamme muokata ihmisten käsityksiä oopperasta. Sitä ei tarvitse vierastaa, eikä ajatella, että lavalla on vain joku sarvipäinen daami, sanoo Huittisten musiikkiopiston laulun lehtori Kaisa Leander. Hän on jäsen Ooppera kuuluu kaikille -työryhmässä, joka yhdessä musiikkiopiston kanssa valmistelee Dido ja Aeneas -barokkioopperaa. Sen ensi-ilta on Risto Ryti -salissa Huittisissa 11.3.

Toimittajan pyynnöstä Leander ja pianonopettaja, ryhmän jäsen Hannu Kivelä madaltavat kynnystä vielä kohta kohdalta.

Oopperaa kannattaa heidän mielestään ajatella musiikkiteatterina. Ja Dido ja Aeneas -esityksestä voi hyvin aloittaa, koska se ei kestä kuin tunnin. Laulajat ovat musikkiopiston opiskelijoita, ei siis ammattilaisia, vaan ihan ”tavallisia ihmisiä”.

Barokki on vain yhden aikakauden nimi. Kivelä ja Leander määrittelevät sen ajan musiikin mukaansatempaavaksi, korvaan tarttuvaksi, helposti omaksuttavavaksi.

Didon ja Aeneaksen tarinaa voisi ajatella television saippuaoopperana. Kertomus on hiukan sotkuisa ja onneton rakkaustarina.

Kaksikko myöntää, että tieto englanninkielisestä esityksestä on totta. Käsiohjelmassa on Johanna Blomqvistin suomentama tiivistelmä tarinasta. Tunteet ja vivahteet kerrotaan Leanderin ja Kivelän mukaan musiikissa.

menoksi_oopperabar4.JPG
Merimiestä esittävän Erika Mahlamäen on kaatanut liiallinen "iloliemen" hörpintä.
menoksi_oopperabar5.JPG
Barokkioopperan huittislaisia esiintyjiä ovat Erika Mahlamäki (edessä), Taina Hiljanen (vas.), Sanna Pärssinen ja Anne Palonen. He ovat oopperanteosta innoissaan: raskasta mutta kivaa, välillä hiukan jännittävääkin. Hienoa on sekin, että lavalla heidän kanssaan on elävä orkesteri. Kaikkinensakin he kiittelevät tekemiseen sitoutunutta työryhmää. Porukka on hyvä, huumori kukkii.

Ooppera kuuluu kaikille -työryhmässä on Leanderin, Kivelän ja Blomqvistin lisäksi Sirpa Petelius, Lauri Kärrylä, Camilla Azzola ja Jussi Koljonen. Leander on Juuso Wallinin tuottaman esityksen ohjaaja ja kääntäjä-Blomqvist myös yksi laulajista. Muut ryhmän jäsenet ovat esityksen ammattilaismuusikkoja.

Sanni Marjamäen maskeeramia laulajia on kaikkiaan 16, heitä on Punkalaidunta lukuun ottamatta kaikista musiikkiopiston toimialueen kunnista. Huittislaisia laulajia ovat Sanna Pärssinen, Anne Palonen, Erika Mahlamäki ja Taina Hiljanen.

Lavasteita on minimaalisesti. –Se mahdollistaa, että esitystämme voi siirtää paikasta toiseen matkalaukussa, sanoo Levander oopperasta, joka nähdään myös Kokemäellä, Säkylässä ja Harjavallassa.

Puvut ryhmä on vuokrannut tai tehnyt itse nyhjää tyhjästä -tyylillä.

–Kuinka monta metriä hallaharsoa on sinun puvussasi Tarja, Leander huikkaa lavalle.

–24 metriä, Tarja Toivonen vastaa.

menoksi_oopperabar2.JPG
Velhottareksi pukeutunutta Anne Palosta (kesk.) pelottelevat Kristiina Hokkanen (vas.) ja Taina Hiljanen.

Opiston oma cembalo soi ensi kertaa

Dido ja Aeneas -kamarioopperan ensi-ilta on myös musiikkiopiston uuden cembalon ensiesiintyminen. Aiemmin opisto on tarvittaessa lainannut entisten opettajiensa cembaloa.

–Syyslukukaudella Petri (rehtori Vainiotalo) kertoi piano-opettajille, että olisi cembalo kaupan ja lupasi järjestää halutessamme asian. Otimme tarjouksen tottakai vastaan. Ei ole käsittääkseni kovin yleistä, että cembalo kuuluu musiikkiopistojen soitinvalikoimaan, pianonopettaja Hannu Kivelä kertoo.

Kivelän mukaan cembalo on hyvä lisä pianonsoiton opetuksessa, esimerkiksi barokkiajalla nykymallista pianoa ei vielä ollut käytössä.

–On tärkeää, että pystymme tarjoamaan musiikkioppilaitoksena oppilaillemme musiikkikasvatuksellisesti laadukasta ja pedagogisesti kestävää opetusta. Ilman asianmukaista soitinta se jäisi vajavaiseksi, rehtori Vainiotalo sanoo.

Dido ja Aeneas

Englantilaisen Henry Purcellin (1659–1695) sävelämä ooppera.

Esitetty ensimmäisen kerran 1689 lontoolaisessa tyttöjen sisäoppilaitoksessa.

Tarinan taustalla Vergiliuksen tarina Karthagon kuningattaresta Didosta.

Vergiliuksen tarinassa myrsky ajaa paenneet troijalaiset Afrikan rannikolle, jossa he jäävät Karthagon kuningattaren Didon amatsonien vangeiksi. Dido rakastuu troijalaisten johtajaan Aeneakseen ja hylkää Numidian kuninkaan Iarbaksen kosintayrityksen. Ankhises ilmestyy unessa Aeneakselle ja kehottaa häntä jatkamaan matkaa. Kun Iarbas hyökkää Karthagoon, Aeneas lähtee salaa purjehtimaan kohti Roomaa. Karthagossa syttyy kapina ja hylätty Dido heittäytyy palatsinsa liekkeihin.

Lähde: Wikipedia

Tapahtumatiedot

Barokkioopperan ensi-ilta la 11.3. klo 14 Risto Ryti -salissa, muut esitykset ti 14.3. klo 19 koulukeskuksen auditoriossa Säkylässä, to 16.3. klo 19 koulukeskuksen auditoriossa Kokemäellä ja la 18.3. klo 14 Harjavalta-salissa

Lue lisää

Paikalliset uutiset diginä - nyt vain 72 e/vuosi.

Tilaa