Hyvä TN, kiitos arvokkaasta palautteesta!

13.03.2019 Anna Jaatinen, ylilääkäri, Huittisten terveyskeskus

Marevan-poliklinikan toiminnan muutoksia harkittiin hyvin perusteellisesti ennen muutosten tekoa, koska tiedettiin, että poliklinikan palveluun ollaan poikkeuksetta oltu tyytyväisiä. Terveyskeskuksen uudistamisessa joudumme kuitenkin arvioimaan kokonaisuutta, jotta käytettävissä oleva resurssi käytetään mahdollisimman hyvin.

Huittisten terveyskeskuksen hoidossa on noin 300 Marevania käyttävää asiakasta. Aikaisemmalla mallilla heidän verenohennuslääkityksen hoitamisensa vei yhden hoitajan resurssin lähes kokoaikaisesti. Kokonaiskustannuksena laboratoriossa otettu verinäyte tulee huomattavasti edullisemmaksi.

On totta, että näytteet analysoidaan Porissa SataDiagin laboratoriossa, jonne näytteitä kuljetetaan meiltä Huittisista kolme kertaa päivässä. Nämä Marevan-hoitoon liittyvät näytteet toki kulkevat muiden näytteiden mukana eli kuljetusten määrä on pysynyt ennallaan. Laboratorio ilmoittaa tulokset ja asiaan koulutettu sairaanhoitaja määrittää edelleen Marevan-hoidon annokset ja on puhelimitse yhteydessä asiakkaaseen.

Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, että on olemassa riski, että puhelimessa siirtyy väärää informaatiota häiriötekijöiden, merkkausvirheiden ja muiden syiden vuoksi. Tämä hoidon turvallisuuteen liittyvä riski on tunnistettu ja siihen on olemassa tekninen  ratkaisu, jonka toivomme saavamme käyttöön. Tarkoitus on, että jatkossa annokset pystyttäisiin välittämään asiakkaalle kirjallisessa muodossa.

Niiden asiakkaiden, joille laboratoriossa asioiminen ja puhelimitse annostiedon vastaanottaminen ei onnistu, on edelleen mahdollista asioida terveyskeskuksessa sairaanhoitajan vastaanotolla.

Mitä tulee uuden polven lääkkeiden käyttöön, on todettava, että terveyskeskuksen uudistuksella ei ole yhteyttä asiaan. Marevanin vaihtoehdot eli uuden polven ns. suorat antikoagulantit ovat yleistyneet huomattavasti liittyen todennäköisesti niiden helppouteen seurannan osalta sekä niille annettuun Kelan peruskorvaukseen ja alentuneeseen hintaan.

Lääkityksen vaihtopäätös tehdään kuitenkin aina yksilöllisesti ja vaatii asiakkaan toiveen lisäksi myös lääkärin harkintaa. Marevan on edelleen hyvä hoito ja monille myös ensisijainen vaihtoehto.

Terveyskeskuksen toiminnan uudistuksia tehdään huittislaisten parhaaksi. Kaikkia tehtyjä muutoksia arvioidaan koko ajan ja tarvittaessa suuntaa muutetaan. Niinpä kaikki palaute on meille hyvin arvokasta ja toivomme sitä jatkossakin!