Markkinoiden uusi ihmelääke

09.10.2019 Henrik Mäki - huittislainen kauppatieteiden opiskelija

Oletko kuullut uudesta lääkkeestä, joka lisää energiaa, auttaa stressiin, masennukseen ADHD:hen ja dementiaan. Lisäksi lääke saattaa jopa kaksinkertaistaa uusien aivosolujen muodostumisvauhdin, auttaa keskittymään, kasvattaa aivojen etuotsalohkoa, parantaa oppimiskykyä, toiminnanohjausta, muistia ja hidastaa aivojen vanhenemista.

Lääkkeellä ei ole todettu olevan juurikaan haittavaikutusta, lisäksi se saattaa kohentaa ulkonäköä. Muistinhan mainita, että kyseinen lääke on saatavilla ilmaiseksi.

Lääke ei tosin oikeasti ole uusi, mutta se on olemassa.

Nimittäin suunnilleen samoilla sanoilla kuvaa ruotsalainen ylilääkäri Anders Hansen liikunnan vaikutuksia kirjassaan: ”Aivovoimaa – näin vahvistat aivojasi liikunnalla”.

Tutkimukset, joita Hansen kirjassaan esittelee, ovat uskomattomia – niin uskomattomia että lukijan on pakko alkaa miettiä, miksei ole kuullut niistä aikaisemmin.

Esimerkiksi muutamia vuosia sitten pystyttiin todistamaan, että päivittäinen kävely vähentää dementiariskiä 40 prosenttia. Mediassa ei tuloksesta kuitenkaan kohistu.

Hansen pohtii kirjassaan mistä vaikeneminen johtuu. Onko kyse siitä, että medialle tavallisen kävelylenkin sensaatioarvo on aika mitätön verrattuna kiehtoviin genetiikan ja lääkekehittelyn tutkimuksiin – ehkä, en osaa sanoa.

Selitettäväksi jää vielä kysymys siitä, miksi liikunta vaikuttaa aivoihimme niin monella tavalla.

Andersin esittelemän teorian mukaan kyse on evoluutiosta, jossa ihmisen aivot ovat kehittyneet metsästäjä-keräilijäkulttuurin olosuhteisiin, niissä liikkuminen oli välttämätöntä. Arvioidaan että, vielä 200 vuotta sitten maanviljelijät kävelivät keskimäärin 18 kilometriä vuorokaudessa.

Parissasadassa vuodessa on siirrytty digitalisoituneeseen ihmiskuntaan, jossa ihmisen ei tarvitse liikkua välttämättä ollenkaan.

Onneksi tutkimukset osoittavat myös sen, että ihmisen ei tarvitse liikkua 18 kilometriä vuorokaudessa saadakseen liikunnan hyötyjä. Jo 30 minuutin päivittäinen kävely tai muutama 45 minuutin lenkki viikossa auttaa saavuttamaan monet liikunnan tuomat hyödyt aivoille.