Biili on, mutta mikä biili?

Tyttö on vuosimallia 1953 ja nimeltään Eija Leinonen. Mutta mikä on menopelin merkki? Onko se BMW vai EMW? Kun kuva oli viime kesänä esillä Keikyän museolla, auton merkistä ei päästy lopulliseen varmuuteen. Tiedätkö sinä? Voit ilmoittaa tietosi toimitukseen toimitus@lauttakyla.fi tai 02 555 4200. Kuva on Reijo Jalon albumista.

 

Pentti Rautanen ehätti ensimmäisenä kertoa, että kyseessä on BMW. BMW:n ja EMW:n erottaa jäähdyttimen maskin rimoituksesta, BMW:ssa se on pystysuora ja EMW:ssä vaakasuora. Jos käytössä olisi ollut värikuva, autot olisi erottanut merkin pohjaväristä, BMW:ssä väri on sininen ja EMW:ssä punainen.

Teuvo Heinilä tiesi, että auto on BMW- 321, jonka valmistus lienee aloitettu Sak-sassa 1938.
Lähes samanmallista autoa valmistettiin vuodesta 1952 Itä-Saksan puolelle sodan jälkeen jääneessä Eisenachin tehtaassa. Auton merkki muutettiin EMW:ksi. Myös valojen mallin mukaan kuvan auto on BMW.

Vampulan liepeiltä kotoisin oleva Olavi Perttu Raumalta kertoi ajaneensa samanlaista BMW-merkkistä autoa ollessaan Säkylän sahalla töissä 1951. Hänen mukaansa kyseessä oli hienosti kulkeva ajopeli.

Tuiskulalainen Simo Ojalakin toteaa auton BMW 321:ksi, vuosimalli on hänen arvelunsa mukaan joko 1950 tai 1951.
Hän kertoo vuosina 1945–1951 tehtyjen BMW-autojen olleen kaksiovisia neljän hengen autoja.
–Melkein kaikki autot olivat mustia tai punaruskeita väriltään. Näitä oli vain muutamilla varakkailla henkilöillä, itse tiesin, että jollain eläinlääkärillä olleen sellaisen, se oli 1948, mutta siinä tuulilasi oli kaksiosainen, niin saattaa olla myös kuvan autossa, Ojala sanoo.
–Olin noihin aikoihin autoista kiinnostunut,  noin 10-vuotias poika Tampereen Pispalasta. Uudemmat autot olivat silloin harvinaisuuksia, ja kiinnostivat kovasti, vuonna 1936 syntynyt Ojala kertoo.
–Länsiautoja sai silloin ostaa vain niin sanotulla tuontilisenssillä, eli tuonti oli säännösteltyä valuuttapulan vuoksi. Itäsektorin kanssa kauppa oli vaihtokauppaa, jonka suomalainen teollisuus maksoi tavaratoimituksilla ja sai esimerkiksi ajoneuvoja maksuksi tuotteistaan.

Hämeenlinnalainen Pekka Aaltonen sanoi BMW:n vuosimalliksi joko 1948 ja 1949. Hänelle sen vuosimallin auto on tuttu siksi, että joskus 60-70-luvulla hän on ostanut sellaisen auton "raadon" ja purkanut sen varaosiksi.

KOMMENTIT
22. tammikuu 2018 - 20:49Nimimerkki: peksu
Onhan kuvassa olevan BMW tuulilasikin kaks osanen !

Kommentoi asiallisesti

Kirjoita kommenttisi selkeästi ja napakasti. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise. Toimitus lukee kommentit ennen julkaisua ja muokkaa niitä tarvittaessa.

Rakentavasti kriittiset, asialliset kommentit ovat tervetulleita.