Rakkauden liekki leimahti öljykriisistä

30.06.2017 - 06:07 Antti Salminen
Puita ja pensaita raivaamalla omaan pihaan löytyy tilaa vaikka mille. Jari ja Tiina Theman rakensivat laavun.

Jari ja Tiina Theman asuvat Vampulan Sallilassa entisessä Kolinin kyläkaupassa. Themanien koti on pieni paratiisi joen rannalla. Pihalta löytyy kasvi- ja kukkapenkkejä, trampoliini, uimalaituri ja laavu, jolle raivattiin tila puustoa kaatamalla.
Kauppa- ja kahvilatoimintaa Themanit eivät harjoita, vaikka sekin onnistuisi. Jarilla on kokemusta kyläkauppiaan töistä ja Tiinalla lauttakahvilan pitämisestä.

Molempien leipä on lähtenyt autoista ja autoilusta. He päätyivät Satakunnan Liikenteen Huittisten toimipisteeseen linja-autonkuljettajiksi heinäkuussa 2008, mutta varsin eri teitä.
Jo nuorena kyläkauppiaana Jari alkoi harjoittaa sivuelinkeinoa hankkimalla liikenneluvallisen pakettiauton. Leipien ja sanomalehtien kuljetus laajeni hiljalleen kokopäiväiseksi täysperävaunuyhdistelmän ajamiseksi.
Sitten koitti kevät 2008 ja dieselin hinnan rakettimainen nousu.
–Maaliskuussa sain palkan kokonaan, huhtikuussa puolet ja toukokuussa ei jäänyt käteen mitään. Asiakashintoihin kustannusten nousua ei saanut siirrettyä, vaan lasku lankesi pienyrittäjälle. Vedin nopeat johtopäätökset, kyselin muualta töitä ja pääsin ajamaan bussia, Jari kertaa.

Jalasjärvellä puutavara-autonkuljettajaksi opiskellut Tiina saapui Huittisiin kevättalvella 2008 tukkirekankuljettajaksi pieneen kuljetusyritykseen. Aiempaa kokemusta häneltä löytyi muun muassa betoni- ja maansiirto-autojen ajamisesta.
–Pakkasin vähät tavarani pakettiautoon ja muutin Huittisiin, täysin outoon paikkaan. Ajoin tukkirekkaa vain muutaman kuukauden, kun öljyn hinnan nousun vuoksi minullakin ajot vähenivät paljon. Pääsin Satakunnan Liikenteelle kesätöihin ja sitten vakinaiseksi, Tiina muistelee.

Jari oli ajanut 1990-luvulla Huittisten paikallisliikennettä ja lähiseudulla tilausajoja, joten hyppy bussin rattiin kävi luontevasti. Tiinalla oli ennakko-odotuksia.
–Olin ajanut aiemmin linja-autoa vain hetken 1990-luvulla Helsingin kaupunkiliikenteessä. Siellä ihmiset olivat huonolla tuulella, vihaisia ja kaikki katsoivat kelloa. Ensimmäisellä työviikollani huomasin, että täällä pikavuoroissa oli aivan erilaista, Tiina kertoo.

Öljykriisi toi Themanit saman työnantajan leipiin. Ensimmäisinä työpäivinä Huittisten ympäristössä ikänsä asunut Jari laitettiin opettamaan Tiinalle outoja bussireittejä.
–Meillä palaset loksahtivat heti kohdilleen. Jari näytti ensimmäisinä päivinä reitin Huittisista Loimaan ja Turun kautta Raumalle. Raumalla oli kamalan pitkä, kolmen tunnin tauko, mutta meillä ei ollut tylsää. Siitä se lähti, Tiina kertoo.

 

 

 

 

Lue juttu loppuun 28.6. Lauttakylä-lehdestä
tai digilehdestä.

Lauttakylä-lehden voi tilata täältä.

 

Kommentoi asiallisesti

Kirjoita kommenttisi selkeästi ja napakasti. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise. Toimitus lukee kommentit ennen julkaisua ja muokkaa niitä tarvittaessa.

Rakentavasti kriittiset, asialliset kommentit ovat tervetulleita.