Asenteesta kiinni

26.10.2017 - 05:34 Mikko Perttunen
Unto Pentimäen mukaan yksi ihmisten harhaluuloista liittyy diesel-autoihin. Mielikuvat ovat syntyneet vanhoista autoista, mutta nykyautoissa päästöt ovat vain murto-osa siitä, mitä ne ovat aikanaan olleet.

 

Liikenteessä joutuu tekemään nopeasti valintoja, ja kaiken a ja o on ennakointi. Esimerkiksi risteykseen tullessa kannattaa jo ihan polttoaineenkulutuksenkin kannalta nostaa vain jalka kaasulta.
–Tilanteiden ennakointi on parhaimmillaan silloin, kun ei tarvitse painaa jarrua, Unto Pentimäki sanoo.

Liikenneturvaa 80-luvulta lähtien opettanut Pentinmäki lisää, että myös kaasua kannattaa painaa hillitysti. Kiihdyttäessä ei kannata polkaista jalkaa lattiaan, vaan lisätä vauhtia tasaisesti ja rauhallisesti, silloin kun se vain on mahdollista. Tämäkin säästää polttoainetta. Nykyautoissa kannattaa käyttää ajaessa pieniä kierroksia, sillä jo vähän päälle 1000 kierrosta minuutissa riittää, kun ylläpidetään vauhtia.
–Parin tonnin painoinen auto tarvitsee 40 kilometrin tuntivauhdin ylläpitäminen tasaisella tiellä maksimissaan 6–7 ja kahdeksankympin vauhdilla 15−17 hevosvoimaa.

Pentinmäen mukaan moni asia on niin juurtunut ihmisiin, ettei olla valmiita muuttamaan omaa käyttäytymistään.
–Kaikki liikenteessä on asennetta. Asenne taas on opittu suhtautumistapa asioihin ja ilmiöihin. Se on se, mitä pidät oikeana. Ei välttämättä edes auta, vaikka joku asiantuntija kertoo, miten asia on. Pitää itse ymmärtää ja sisäistää, vasta silloin se menee perille. Ja tämä on välillä todella vaikeaa.
Esimerkkejä Pentinmäeltä tulee kuin apteekin hyllyltä.

Yhtenä laajalti vaikuttavana asiana hän näkee renkaat, tarkemmin sanoen talvirenkaat.
–Jos saataisiin jotenkin vähennettyä nastarenkaiden käyttöä, niin nämä tiet pysyisivät pidempään tasaisina ja samalla vähennettäisiin saasteita.
Pentinmäki selittää, että uudella asfaltilla polttoaineenkulutus putoaa kymmenisen prosenttia. Ihmiset ovat kuitenkin juurtuneet teitä kuluttavien nastarenkaiden käyttöön, eivätkä kuvittele pärjäävänsä kitkarenkailla. Se on Pentimäen mukaan harhaluulo.
–Mulla on ollut 90-luvun alusta kitkarenkaat, eikä niillä ajamisessa ole mitään ongelmaa, mutta se asenne on vaan niin raju. Paitsi että kitkarenkaat eivät kuluta tietä samaan tapaan kuin nastat, ne ovat vierintävastukseltaan alhaisempia, eivätkä siis kuluta polttoainettakaan niin paljon kuin nastarengas. Kitkarengas tulee pitkän päälle taloudellisemmaksi.

 

 

 

Unskin vinkki liikenneympyrään

Liikenteessä on annettava merkki, kun lähdetään liikkeelle jalkakäytävän reunasta, pysähdytään tai lähdetään kääntymään jompaankumpaan suuntaan. Liikenneympyrästä poistuttaessa on annettava merkki.
–Meille olisi paljon enemmän apua siitä, kun auto lähtiessään kiertämään ympyrää laittaisikin vilkun vasemmalle, ja vaihtaisi sen ennen poistumistaan oikealle. Näin kaikki ympyrässä olevat näkisivät mitä kuljettaja tekee, eikä jouduttaisi odottamaan turhaan, Unto Pentinmäki sanoo
Liian usein vilkku jää liikenneympyrässä kokonaan käyttämättä. Laki ei toki vilkun näyttämistä vasemmalle edellytä, mutta merkkejä voi liikenteessä aina antaa, jos siitä on jollekin apua.
–Tästäkään ei olisi mitään haittaa, ainoastaan lisäinformaatiota muille tielläliikkujille. Nämä ovat niitä pieniä asioita. Nyt ollaan koko ajan epävarmoja siitä, jatkaako auto ympyrässä vai kääntyykö.

 

 

 

Lue juttu loppuun 25.10. Lauttakylä-lehdestä
tai digilehdestä.

Lauttakylä-lehden voi tilata täältä.
Oletko jo ladannut Raitin?

KOMMENTIT
12. marraskuu 2017 - 19:52Jouko
"...kun auto lähtiessään kiertämään ympyrää laittaisikin vilkun vasemmalle, ja vaihtaisi sen ennen poistumistaan oikealle." Entä sitten kun liikenneympyrässä on kaksi kaistaa? Näitä on pääkaupunkiseudulla useita. Unton sääntö lienee parasta ottaa käyttöön vain Kehä III ulkopuolella.

Kommentoi asiallisesti

Kirjoita kommenttisi selkeästi ja napakasti. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise. Toimitus lukee kommentit ennen julkaisua ja muokkaa niitä tarvittaessa.

Rakentavasti kriittiset, asialliset kommentit ovat tervetulleita.