Ruokamaakunnan virtuaalinen todellisuus

25.04.2019 - 05:10 Minna Karru
Huittisten työpajassa Samkin tutkijan Soile Vahelan (kesk.) seurassa Visit Pyhäjärviseudun matkailukehittäjä Seija Jylhä (vas.) ja Samkin projektitutkija Minna Uusiniitty-Kivimäki.

Ruokamatkailun, elintarviketeollisuuden ja alkutuotannon kolmio nousi kärkeen, kun Satakunnan matkailun kasvuohjelman työpajoissa Huittisissa sekä Porissa, Raumalla ja Kankaanpäässä pohdittiin millaiset asiat tarjoavat mahdollisuuksia Satakunnan matkailun kehittämiseen.

Listan kärjessä oli myös mahdollisuus hankkia kilpailuetua digitalisaatiolla sekä teknologian hyödyntämisellä. Kohteita voisi tuoda esille esimerkiksi virtuaalitodellisuuden tai lisätyn todellisuuden keinoin.

Työpajoissa todettiin sekin, että nousussa olevalla matkailun luontotrendillä on myös hyvin kaikupohjaa Satakunnassa. Esiin nousi kansallispuistojen lisäksi erityisesti merellisyys.
–Lienee tuo meripainotus johtunut siitä, että työpajoista kaksi oli merenrantakaupungeissa, Huittisten työpajaa vetänyt Samkin tutkija Soile Vahela sanaili pilke silmäkulmassa.

Suurimmiksi matkailun satakuntalaisiksi uhiksi työpajoissa nostettiin yhteisten tavoitteiden ja yhteisen vision puute. Lisäksi korostettiin, että Satakunnassa ei pidetä matkailua varteenotettavana elinkeinona. Matkailun toimialaa ei oteta vielä ihan tosissaan.
–Siis ei tunnisteta eikä tunnusteta, Vahela summaa.

 

 

 

Lue juttu loppuun tämän viikon Lauttakylä-lehdestä.
Lauttakylä-lehden voi tilata täältä.
Oletko jo ladannut Lauttakylä-lehden Raitti-mobiilisovelluksen?

 

Kommentoi asiallisesti

Kirjoita kommenttisi selkeästi ja napakasti. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise. Toimitus lukee kommentit ennen julkaisua ja muokkaa niitä tarvittaessa.

Rakentavasti kriittiset, asialliset kommentit ovat tervetulleita.