Koodia ja kasaamista

24.05.2019 - 05:17 Mikko Perttunen
Markus Lindholm on suunnittelut tallin. Taustalla Joona Luoma (vas.), Saku Hongisto, Kiira Mäkinen ja Niia Palo.

Lego-robotti surisee pitkin kaupungin katua, kunnes sen maata kohti suunnattu sensori antaa robotille käskyn pysähtyä. Se on tunnistanut suojatietä edeltävän valkoisen viivan.

Jos kyseessä olisi oikea katu, suhahtaisi suojatien poikki ehkäpä viereiseen postitoimistoon matkalla olevia kiireisiä ihmisiä.

Kyseessä ei ole kuitenkaan mikä tahansa kaupunki, vaan Loiman koulun Älykylä. Kuudennen luokan käsityöryhmä synnytti sen koulun teknisten tuntien elektroniikkaviritysten klassikoista ja ylijäämistä. Ne sitten muokattiin palvelemaan radalla, jossa nuoret koodarit – tässä tapauksessa Loiman koulun koodauksen valinnaisryhmä – voivat testata taitojaan ohjelmoimalla robotin suorittamaan erilaisia tehtäviä.

–Parasta on ollut juuri ohjelmointi. Kyllä tämä on kivaa, Kiira Mäkinen sanoo.

–Mä taas sanoisin, että kokoaminen, Niia Palo pohtii.

–Ideana on yhdistää elektroniikka oppimiseen. Oppilaat ovat itse suunnitelleet, miten vanhaa elektroniikkaa voitaisiin hyödyntää, ja ohjelmoijan tehtävä on sitten tehdä se koodi, jolla rata viedään läpi, Loiman koulun koulunjohtaja Aleksi Toivola sanoo.

 

 

 

Lue juttu loppuun tämän viikon Lauttakylä-lehdestä.
Lauttakylä-lehden voi tilata täältä.
Oletko jo ladannut Lauttakylä-lehden Raitti-mobiilisovelluksen?

 

Kommentoi asiallisesti

Kirjoita kommenttisi selkeästi ja napakasti. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise. Toimitus lukee kommentit ennen julkaisua ja muokkaa niitä tarvittaessa.

Rakentavasti kriittiset, asialliset kommentit ovat tervetulleita.