Sataedu vastaa kuljetusalan koulutuksesta myös Saskyn alueella

24.01.2018 - 11:18 Satu Ojala
–Kuljetusalan koulutuksen keskittäminen mahdollistaa koulutuskaluston ja opetustilojen tehokkaamman käytön, sanovat kouluttaja Jani Kaljunen (vas.) ja Sataedun koulutuskuntayhtymän johtaja Matti Isokallio. (Paperilehdessä nimet ovat "väärinpäin".)

Satakunnan koulutuskuntayhtymä Sataedu keskittää kuljetusalan koulutuksen Huittisiin vuonna 2020. Kokemäellä järjestettävään nuorisoasteen koulutukseen voi hakea yhteishaussa nyt viimeisen kerran.

Sataedussa on valmisteltu koulutuspaikkojen yhdistämistä jo useampi vuosi sitten.

Päätös keskittämisestä tehtiin koulutuskuntayhtymän yhtymähallituksessa viime viikon torstaina. Päätös syntyi äänin 7–4.

Opetus- ja kulttuuriministeriö uudisti koulutuksen järjestämisluvat osana ammatillisen koulutuksen reformia. Satakunnan koulutuskuntayhtymän tehtävänä on vastata kuljetusalan koulutuksesta myös Sastamalan koulutuskuntayhtymän eli Saskyn alueella.
Reformissa ei eroteta aikuisten ja nuorisoasteen koulutusta toisistaan.

Simulaatio-opetus tulee lisääntymään. - Matti Isokallio -

–Järjestämislupamme perusteella Huittinen on liikenteellisesti paras vaihtoehto. Koulutustarve ei ole Satakunnan alueella merkittävästi muuttunut. Meillä on nuorisoasteen opiskelijoita Kokemäellä noin 55–60 ja Huittisissa aikuisopiskelijoita suurin piirtein saman verran. Huittisissa opetus on enemmän ammattipätevyyskoulutusta, joten opetus on lyhytkestoisempaa, sanoo Sataedun koulutuskuntayhtymän johtaja Matti Isokallio.

Päätöksen taustalla näyttelee suurta roolia myös raha.

–Rahoitus on vähentynyt ja siksi on järkevää keskittää koulutusta samoihin tiloihin, jolloin sama henkilökunta kykenee opettamaan niin aikuisopiskelijoita kuin nuorisoasteen opiskelijoita. Ja kalustoa pystytään näin käyttämään tehokkaammin.

Sataedu on hankkinut opetusvälineeksi yhden ajosimulaattorin, joka saadaan käyttöön vielä kevään aikana.
–Simulaatio-opetus tulee lisääntymään ja se on hyväksytty opetusmuoto. Siinä harjoitteita pystyy tekemään enemmän ja se on paljon turvallisempaa. Se ei kuitenkaan kokonaan korvaa käytännön ajokoulutusta, sanoo Matti Isokallio.

Sataedulla on Huittisissa ajorata ja koulutuksessa voidaan jatkossakin hyödyntää Kokemäellä olevia terminaalitiloja, sekä ajoneuvojen huolto-, säilytys- ja pesutiloja.

Nuorisoasteen kuljettajakoulutuksesta noin kolmannes voi olla työssäoppimista. Sataedun lisäksi kuljetusalan koulutusta järjestää Winnova Porissa ja Raumalla.

 

”Panostamme koulutukseen”

Sataedu myy toimitilojaan Huittisissa. Koulutuskuntayhtymässä on tehty periaatepäätös, että se keskittyy koulutuksen järjestämiseen, ei kiinteistöjen omistamiseen.
–Nämä tilat ovat meille aivan liian suuret. Parhaillaan niistä on vuokrattu muille toimijoille lähes puolet, sanoo Sataedun koulutuskuntayhtymän johtaja Matti Isokallio.

Sataedu on vähentänyt tilojaan kokonaisuudessaan 5 000–7 000 neliöllä.
–Pyrimme tehokkaampaan käyttöasteeseen.

Huittisten tilojen myynnistä on jo yhtymähallituksen päätös ja nämä ovat jo kiinnostaneet muutamia toimijoita. On täysin mahdollista, että jäisimme tiloihin vuokralaiseksi, jos se vaan uudelle omistajalle sopii. Olen toiveikas, että saamme nämä tilat myytyä ja kesään mennessä tiedämme, jatkammeko toimintaamme näissä tiloissa vai Huittisissa jossakin muualla, Matti Isokallio kertoo.

 

 

 

Lue 24.1.-Lauttakylä-lehti verkossa.
Lauttakylä-lehden voi tilata täältä.
Oletko jo ladannut Lauttakylä-lehden Raitti-mobiilisovelluksen?

 

Kommentoi asiallisesti

Kirjoita kommenttisi selkeästi ja napakasti. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise. Toimitus lukee kommentit ennen julkaisua ja muokkaa niitä tarvittaessa.

Rakentavasti kriittiset, asialliset kommentit ovat tervetulleita.