Puhelimeen vastaa aina sairaanhoitaja

20.02.2019 - 05:48 Marja-Liisa Hakanen
–Huittisten terveyskeskuksen vastaanottotoiminnan muutos on lähtenyt hyvin alkuun, sanoo ylilääkäri Anna Jaatinen (oik.). Perjantaina asiakkaita palvelivat sairaanhoitajat Mari Ahosmäki (takana) ja Anita Rantaniitty sekä lääkäri Simo Larinkari.

Huittisten terveyskeskuksessa on meneillään kaksivuotinen avo-sairaanhoidon kehittämisprojekti. Osa sitä on muun muassa lääkärien- ja sairaanhoitajan vastaanottotoimintojen muutos.

Helmikuun alussa terveyskeskuksessa siirryttiin käytäntöön, jossa ajanvarausnumeroon soitettaessa puhelimeen vastaa aina sairaanhoitaja. Hän ei anna automaattisesti aikaa lääkärin vastaanotolle, vaan keskustelemalla asiakkaan kanssa arvioi, tarvitaanko lääkäriaikaa vai voiko asian hoitaa puhelimitse.

–On aika paljon asioita, joita voidaan hoitaa puhelimitse, jolloin hoidossa päästään nopeammin alkuun. Lääkäri on aina kuitenkin lähellä ja voi tarvittaessa vielä itse soittaa asiakkaalle, jos haluaa tilanteen arvioimiseksi lisätietoja, ylilääkäri Anna Jaatinen kertoo.

Muutoksen tavoitteena on, että kaikki asiat pystyttäisiin hoitamaan mahdollisimman tehokkaasti ja nopeasti. Vastaanotolle otetaan ne asiakkaat, joiden asia vaatii lääkärin tutkimista.

–Siihen pyritään, että asiakas saadaan palveltua mahdollisimman hyvin. Kun muutokseen on valmistauduttu, olemme käyneet läpi monenlaisia hyviä hoitokäytäntöjä.

 

 

 

Lue juttu loppuun tämän viikon Lauttakylä-lehdestä.
Lauttakylä-lehden voi tilata täältä.
Oletko jo ladannut Lauttakylä-lehden Raitti-mobiilisovelluksen?

Kommentoi asiallisesti

Kirjoita kommenttisi selkeästi ja napakasti. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise. Toimitus lukee kommentit ennen julkaisua ja muokkaa niitä tarvittaessa.

Rakentavasti kriittiset, asialliset kommentit ovat tervetulleita.