Kiihdytyskisojen tilanne avoinna Alastarolla

19.12.2017 - 09:21 Satu Ojala
Moottoripyöräilijät ovat Alastaron radan suurin käyttäjäryhmä. Kuva: Alastaro Circuit

Alastaron moottoriradan toimintaa pyörittävä Resykli Oy on aluehallintovirastolle antamassaan selvityksessä esittänyt, että kiihdytyskilpailutoiminta lopetetaan radalla vuoteen 2019 mennessä, mikäli lupaehdot vaativat suojaustoimenpiteitä.
Yritys sai jo aiemmin ympäristöluvan, mutta korkein hallinto-oikeus edellyttää, että yritys laatii aluehallintovirastolle selvityksen riskien vähentämisestä.
Ratayhtiön hallituksen puheenjohtaja Tero Tupala toteaa, että ympäristöluvan erittäin tiukat ehdot edellyttäisivät yli puolen miljoonan investointeja kiihdytysradalle.
Rata sai uuden ympäristöluvan kaksi vuotta sitten, mutta ehtona on, ratayhtiön on vähennettävä pohjavesille aiheutuvaa riskiä ja laadittava suunnitelma riskien vähentämisestä.
–Ehdot edellyttäisivät, että me muun muassa kaivottaisimme kaivoittaisimme koko kiihdytyssuoran ja rakentaisimme uusiksi kaiteet ja muut. Kustannuksia lisää se, että tekeminen on erittäin hankalaa ja vaativaa, jotta kaikki sujuisivat vaatimusten mukaisesti. Se tietäisi myös sitä, että pahimmassa tapauksessa töiden ajaksi kiihdytysrata olisi koko kesän pois käytöstä.
–Olemme tehneet useampia selvityksiä ja sijoittaneet 50 000–100 000 euroa pohjavesitutkimuksiin. Näytteitä on otettu koko ajan tihennetyllä tahdilla aina kisapäivien jälkeen ja yksi näytteenottokerta maksaa noin 5 000 euroa, kertoo Tupala.
Resyklin konsulttina Pöyry Oy on tehnyt arviointityön. Sen mukaan suurimmat riskit aiheutuvat kiihdytyskilpailuista, aikaisemmasta toiminnasta sekä hulevesien johtamisesta erotuskaivojen jälkeen maastoon.

 

Kiihdytyskisapäiviä kymmenen vuodessa

Ympäristöluvan mukaan Alastaron moottoriradalla voi olla vain kymmenen kiihdytyskisapäivää vuodessa. Kisaviikonlopun jälkeen rata-alue pitää rauhoittaa melulta kahdeksi päiväksi.
–Viime kesänä kisapäiviä oli kahdeksan. Muutoin rata on käytössä 200–240 päivää vuodessa, sanoo ratayhtiön hallituksen puheenjohtaja Tero Tupala.
–Kiihdytyskisat vastaavat noin kymmentä prosenttia radan toiminnasta. Ahkerimpia käyttäjiä ovat moottoripyöräilijät, jotka käyttävät rataa myös arkisin. Heidän osuutensa koko toiminnasta on noin 60–70 prosenttia. Näiden lisäksi rataa käyttävät eri kerhot, järjestöt, televisio ja muu media.
Investointi, joka olisi tarpeen tehdä vain kiihdytyskisojen vuoksi, tuntuu Tupalan mukaan kohtuuttomalta.
–Kuorma-autokisat jouduimme lopettamaan dieselpolttoaineen aiheuttamien riskien vuoksi. Autojen kehityksessä mennään koko ajan eteenpäin ja voi olla, että jo kymmenen vuoden kuluttua sähköautot yleistyvät. Polttoaineet kehittyvät koko ajan puhtaampaan suuntaan ja siinä valossa tämä investointi tuntuu turhalta.

KOMMENTIT
19. joulukuu 2017 - 14:04Nimimerkki: aatu
Moikka olen seurannut näitä em osakilpailuja niin kauan kuin niitä on ajettu alastarolla ja todellakin autojen ns. öljyvahinkot ovat joka päiväinen ongelma myös katsojan kantilta katsottuna estävät ajon ja tulee pitkiä taukoja viimeksi yli 4 tuntia .Tämä on varmaan johtanut asioita huonolle tolalle ja on ruvettu kiinittämään huomiota radalle valuneisiin litkuihin. Luulisi että autojen moottorien ja vaihteistojen alle voisi kiinittää öljyn imeytys mattoja sekä kehitää vastaavia juttuja olisi hyötyä katselioille sekä näille ympäristö asioille että tällästä asiaa.
19. joulukuu 2017 - 16:00Nimimerkki: Paikallinen naapuri
Kaikkien kannalta paras ratkaisu olisi lopettaa koko toiminta, jos talous ei kestä tarvittavia investointeja. Pohjavesi vaarassa ja meluhaitat yli 200 päivää vuodessa!
19. joulukuu 2017 - 21:50Nimimerkki: Jappe
Oli kyllä surkia viime kesä emmeissä. Joku ihmeen haamuaika Anitalle ja sitten lähti luisumaan päin prinkkalaa koko touhu eli radan preppaaminen ei vaan luonnistunut. En kyllä lähde ensi kesänä katsomaan moisia kunnostustalkoita.
20. joulukuu 2017 - 2:20Nimimerkki: kentsi
Kyllä viime vuosina suurimmat vuodot ovat tulleet ihan vaan taivaalta. Kisa keskeytyy aina kun tulee yksikin tippa taivaalta ja sitten rataa kuivataan.Itse käyn yleensä ainakin kiihdytysten EM-osakilpailussa ja siellä on todella paljom nähtävää. Kun kaksi nitroautoa lähtee ja vedot onnistuu siinnä tanner tömisee ja tuoksut ovat mahtavat. Mielestäni autojen vuodot ovat minimaalisia koska rämällä autolla ei ole asiaa niihin karkeloihin. Harmi jo loppuu, piristää kesää ja jos kelit on kohdallaan siellä on todella paljon porukkaa.
21. joulukuu 2017 - 15:34Nimimerkki: sepi
Tämä on Motoparkille ilouutinen, kisat siirtyy sinne ja paikka elävöityy taas. Alastaro on ollut hieno näyttämö ja ihan maailman luokan rata, mutta kun kisoja ei enää ole ajettu Motoparkissa niin paikka on näivettynyt pahasti. Siellä on kai yksi tai 2 lintubongaria jotka osti mökit radan vierestä ja nyt itkee melua, pakkoko oli ostaa mökki moottoriradan vierestä? Herätkää suomalaiset jotka moottoriurheilua vastustatte, meillä on maailmaluokan formulakuskit ynnä muut huippunimet mutta täällä ei saisi harrastaa lajia, telkkarista on sitten kiva katsoa Formuloita...jossain sitä on treenattava että pääsee sinne huipulle. Mitä tulee kiihdytyskisojen meluun niin niitä ajetaan niin harvoin että on vain kivaa vaihtelua, aivan mahtavaa soundia varsinkin Nitro Dragsterit, mene paikan päälle ja nauti!

Kommentoi asiallisesti

Kirjoita kommenttisi selkeästi ja napakasti. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise. Toimitus lukee kommentit ennen julkaisua ja muokkaa niitä tarvittaessa.

Rakentavasti kriittiset, asialliset kommentit ovat tervetulleita.