Seloy Oy keksi ikkunan uudelleen

19.10.2017 - 05:47 Mikko Perttunen
Henri Kiurun (vas.) mukaan Seloy Live Sense -ikkuna pääsee oikeuksiinsa erityisesti pimeällä. Pilotti-ikkuna asennettiin Pauri Kurunmäen optikkoliikkeen ikkunaan Huittisissa.

Huittisten Näkökeskuksen Lauttakylänkadun puoleisessa näyteikkunassa on yksi lasi, joka herättää tällä hetkellä ohikulkevien huittislaisten huomion. Mikäli kaikki sujuu Seloy Oy:n varatoimitusjohtaja Henri Kiurun toiveiden mukaan, kohta ikkunasta on kiinnostunut koko maailma.
–Meillä on Keski-Euroopassa sellainen keissi, jossa asiakas tekee pilotin, ja jos se sujuu hyvin, he aikovat laajentaa sen koko maahan, sitten oltaisiin jo oikealla suunnalla, Kiuru kertoo.

Seloy Live Sensessä yhdistetään kosketustekniikka ja normaali 2–3-tasoinen lasielementti. Pähkinänkuoressa se on siis kosketusnäyttöikkuna. Kuva tuodaan ikkunaan tykillä ja tietokone kontrolloi sekä tykkiä että kosketukseen reagoivaa lasia, joka toimii ikään kuin hiiren tavoin.
–Aikaisemminkin on nähty vastaavia ominaisuuksia yksittäisessä lasielementissä, mutta tämä tekniikka mahdollistaa sen, että kosketusikkuna toimii elementti-ikkunoissa, joita kaikissa uudisrakennuksissa tänä päivänä on – siis esimerkiksi liikkeen näyteikkunassa, Kiuru kertoo.

Näytölle voidaan Kiurun mukaan tuoda mitä tahansa, mitä voidaan tietokoneella pyörittää. Lasi on pestävissä kummaltakin puolen. Napinpainalluksella se muuttuu kosketusnäytöstä tavalliseksi läpinäkyväksi ikkunaksi.
Tietty komponentti saa lasin itsensä toimimaan kaiuttimena.
–Tässä on yhdistetty käytännössä neljää viittä eri teknologiaa, jotta ikkuna on saatu toimimaan tällä tavalla.

Tuotteen käyttötarkoitukset ovat lähes rajattomat. Näkökeskuksen ikkunassa voi tällä hetkellä tutustua esimerkiksi tuotevideoihin ja liikkeen henkilökuntaan. Ajan optikolle voi niin ikään varata ikkunan kautta.
–Esimerkiksi Lontoossa väkeä liikkuu läpi yön, vaikka kaupat menevätkin jo vaikkapa kahdeksalta kiinni. Monet ovatkin kiinnostuneita, mitä tällä voidaan tuoda sinne myymälän ikkunaan, liikkeen aukioloajan jälkeen, Kiuru selittää.

Käytännössä siis Seloyn innovaatio mahdollistaisi esimerkiksi ikkunaostosten muuttumisen vertauskuvallisista kirjaimellisiksi. Kivijalkaliikkeessäkin voisi tulevaisuudessa shoppailla kellon ympäri. Isot brändit voisivat yhtenäistää nopeasti mainontaansa kaikissa liikkeissä säilyttäen kuitenkin mahdollisuuden myös paikalliseen muokkaukseen. Mainossisältöä voitaisiin kohdistaa tietyille kuluttajaryhmille, silloin kun tiedetään heidän olevan liikkeellä. Aikaa ja rahaa vievät väliaikaiset teippaukset ja A-ständit voisivat jäädä historiaan. Tällä hetkellä ikkuna toimii ikään kuin ihmisen pysäyttäjänä ja ”sisäänheittäjänä” myymälään, mutta tulevaisuuden visiot ovat villejä.

 

 

Lue juttu loppuun 18.10. Lauttakylä-lehdestä
tai digilehdestä.
Lauttakylä-lehden voi tilata täältä.
Oletko jo ladannut Raitin?

 

Kommentoi asiallisesti

Kirjoita kommenttisi selkeästi ja napakasti. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise. Toimitus lukee kommentit ennen julkaisua ja muokkaa niitä tarvittaessa.

Rakentavasti kriittiset, asialliset kommentit ovat tervetulleita.