Uusi laki tuo teoriaan ja ajokokeeseen enemmän pituutta

15.08.2018 - 05:28 Pipsa Vatanen
Ajo-opettaja Juha Vaskunlahti muistuttaa kuljettajakokelas Juho Kaunistolaa, missä asennossa käsien kuuluu oikeaoppisesti olla, kun autoa ajetaan. –Laita kädet niin, että ne osoittavat kellonaikaa varttia vaille kolme.

Hyvin radikaaleja muutoksia. Varmaan vähempikin olisi riittänyt. Tätä mieltä on liikennekoulu Opixin ajo- ja teoriaopettaja Juha Vaskunlahti heinäkuussa voimaan astuneesta ajokorttilaista.

–Digitalisaatio ja automatisaatio kehittyvät, osa autoista osaa ajaa jo itse. Mutta ratin takana oleva kuljettaja tekee ratkaisut liikenteessä ja kantaa vastuun, Juha Vaskunlahti toteaa. (..)

Turhautuneisuus. Se on sana, mitä Keikyän Autokoulu Suutari Ay:n ajo- ja teoriaopettaja Pasi Suutari pyörittelee suussaan.

–Laissa laitettiin liikenneturvallisuus taka-alalle. Autokouluväki on aika hämmentynyttä, hän painottaa.

Laki määrää ajo- ja teoriatuntien minimituntimäärän ja valtaosa oppilaista haluaa sillä yrittää tutkinnon läpäisemistä. Pasi Suutarin mukaan tämä tekee tutkinnon vastaanottajan työstä jo vaikeaa.

 

 

 

Lue juttu kokonaisuudessaan tämän viikon Lauttakylä-lehdestä
tai digilehdestä.
Lauttakylä-lehden voi tilata täältä.
Oletko jo ladannut Lauttakylä-lehden Raitti-mobiilisovelluksen?

Kommentoi asiallisesti

Kirjoita kommenttisi selkeästi ja napakasti. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise. Toimitus lukee kommentit ennen julkaisua ja muokkaa niitä tarvittaessa.

Rakentavasti kriittiset, asialliset kommentit ovat tervetulleita.