Laki uudistuu - pimeät taksit yleistyvät?

01.07.2018 - 10:00 Pipsa Vatanen
Taksiala avataan kilpailulle ja taksien hintakatto poistetaan.

Ennen niin tiukasti säännelty taksiala kokee tänään historiansa suurimman uudistuksen, kun liikennepalvelulaki muuttuu. Taksiala avataan kilpailulle, taksien hintakatto poistetaan, kuljettajien pääsyvaatimuksista luovutaan sekä autojen päivystys- ja asemapaikkavelvoitteet puretaan. Huittisten Ula-Taksissa pelätään niin sanottua villin lännen meininkiä.

−Ala on ollut sääntöjen sanelema ja sen takia on tullut konkurssejakin. Nyt kaikki käännetään päälaelleen, taksiyrittäjät tuumaavat.
− Harmaa talous ei poistu tällä lailla. Päinvastoin, kynnys lähteä ajamaan luvatonta taksia vain madaltuu, he vielä jatkavat.

Toimitusjohtaja Heikki Lehtosen korviin on kantautunut asiakkaiden huoli tulevaisuudesta, joka kiteytyy kahteen asiaan.
−Saako enää kyytiä ja mihin hintaan, hän havainnollistaa.

Huoli ei ole tuulesta temmattu. Kuluttajan kannalta on hyvin epäselvää, mikä auto luokitellaan ”viralliseksi” taksiksi. Esimerkiksi auton katolle laitettava taksikupu tai taksamittari ei ole enää pakollinen varuste, mutta Ula-Taksissa niistä aiotaan pitää kiinni.
−Jos mummu asuu kerrostalossa, tilaa taksin ja pihaan ajaa kymmenen eri autoa, niin mistä sen oikean muuten tunnistaa, Lehtonen kertoo esimerkin.

Huoli on myös taksien yöpäivystyksestä, joka Huittisissa on hoidettu jopa ylimallikkaasti. Arkisin yöpäivystäjiä on ollut kaksi. Lain määräämän velvoitteen mukaan yöpäivystystä on jatkettu, vaikka se on ollut jo vuosia tappiollista. Kukaan ei tiedä, miten tulevaisuudessa käy.

 

 

Lue enemmän aiheesta 4.7.-Lauttakylä-lehdestä.
Lauttakylä-lehden voi tilata täältä.
Oletko jo ladannut Lauttakylä-lehden Raitti-mobiilisovelluksen?

 

KOMMENTIT
2. heinäkuu 2018 - 13:38Nimimerkki: Chevy
Näin on tämä ala pilattu. Mahtaakohan seuraava ala olla sairaanhoito tai sähköasennukset? Kuka tahansa voi ruveta näihin hommiin ilman kontrollia tai pätevyyttä. Olisin toivonut että Suomessa vältyttäisiin sekasotkusta joka syntyi taxialalle Ruotsissa vapauttamisen jälkeen.

Kommentoi asiallisesti

Kirjoita kommenttisi selkeästi ja napakasti. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise. Toimitus lukee kommentit ennen julkaisua ja muokkaa niitä tarvittaessa.

Rakentavasti kriittiset, asialliset kommentit ovat tervetulleita.