Arktinen seikkailu houkuttaa - Huittisten UA:n kuljettajat Jarkko Hosike ja Jukka Yli-Hellä mukana 50. Arctic Lapland Rally -juhlarallissa ensi viikonloppuna

19.01.2015
50. Arctic Lapland Rally –juhlarallista alkaa Jarkko Hosiken neljäs SM-kausi. –Aina on jossittelua. Jos kaikki menee hyvin, on mahdollisuudet sijoittua viiden parhaan nippuun ensi viikonloppuna.

Mitsubishi Lancer Evo 9:llä ajava Jarkko Hosike ja kakkosohjaaja rovaniemeläinen Mikko Kaikkonen taistelevat SM-pisteistä. Hosike on ajanut Arctic-rallyssa kahdeksana vuonna. Paras sijoitus on ollut yleiskilpailun 12. sija 2013. Samana vuonna hän oli SM-pisteissä kahdeksas.

–Vastassa on R5- ja Super 2000-sarjan autoja ja kovia kuljettajia. Jos pysymme penkkojen välissä, eikä tarvitse lapioida, niin realistinen tavoite on tässä kilpailussa olla 10 nopeimman joukossa. Auto on säädetty etanolille, se parantaa moottorin tehoa ja vääntöä, mutta ei tuo ylivoimaa uudemman tekniikan autoihin nähden. Jos tällä kaudella kaikki onnistuu, on mahdollisuus olla SM-viisikossa, Hosike sanoo.
Jukka Yli-Hellä ja kakkosohjaaja Jukka Hirvikorpi kilpailevat Arctic-rallissa 10. kertaa. Parhaimmillaan luokkansa kolmantena. Juhlarallissa miesten tavoite on nauttia ajosta ilman tiukkaa tavoitetta. Historic-luokassa kilpailevan Yli-Hellän auto on yksi Euroopan kolmesta ja Suomen ainoa historic-passitettu, nelivetoinen italiatar, Lancia Delta HF Integrale, abarthin tekniikalla.

–Auto oli uutena Toivosen Harrilla ja sen jälkeen se oli Mikkosen Jampalla kilpa-autona. Auto on reilun 10 vuoden odottamisen jälkeen tehty tätä kilpailua varten. Tällä kaudella keskityn pääasiassa autourheilulajeista autocrossiin ja future-cuppiin, Yli-Hellä kertoo.
Tiet ovat hienoja, mutta tutukin erikoiskokeet aina vähän erilaisia. Legendaarisessa kilpailussa ”sokerina pohjalla” on 50 kilometrin pituinen Ristilampi.
Viime vuonna Hosikkeen kilpailu tyssäsi kaatoon Ristilammella. Nuotit olivat: nyppy, täys vähä oikee. Sitten mentiin ympäri. Siitä ei kuitenkaan jäänyt traumoja.

–Vauhtia oli 170 ja pyörät ilmassa. Edellisen kilpailijan jäljiltä tien sisäreunalla ajolinjalla oli kuution kokoinen lumipaakku. Ei voinut mitään, paakusta ympäri ja luisuttiin 400 metriä katolla. Meille ei käynyt kuinkaan, Hosike muistelee.

–Viime vuonna erikoiskokeella kaivettiin esiin lumilapio. Olikin puolitoista metriä lunta siinä, mistä yritimme mennä. Hiukan tuli kosmeettista haittaa, mutta pääsimme jatkamaan, Yli-Hellä kertoi.

–Viime vuonnakin erityisesti aamulla siirtymillä autossa oli vilpoista, -30 pakkasta. Kengät jäätyivät kiinni auton lattiaan. Se unohtuu yllättävän nopeasti, Hirvikorpi sanoi.

 

50. Arctic Lapland Rally, 22.–24.1.15

Kaksipäiväinen SM-rallisarjan ensimmäinen osakilpailu
Ajetaan Rovaniemellä ja Kemijärvellä.
Roveniemen Urheiluautoilijoiden järjestämä
Kilpailussa ajetaan 12 erikoiskoetta, yhteensä 289,76 km, kokonaispituus on 874,12 km.

Urheilulajit: