Laatua ja sujuvuutta

20.02.2019 Marja-Liisa Hakanen
kuva

Kun sairastuu, jokainen haluaa päästä hoitoon nopeasti ja sujuvasti ja saada parasta mahdollista palvelua ja hoitoa. Tämän toiveen täyttämiseen on Huittisten terveyskeskuksessa tehty jo jonkin aikaa töitä.

Vielä viime keväänä kiireettömään hoitoon pääsy takkuili, koska lääkäreitä ei ollut tarpeeksi. Jonotusaika sekä pääterveysasemalla että Vampulan terveysasemalla venyi melko pitkäksi. Nyt tilanne on toinen; lääkäreitä on riittävästi ja kiireettömään hoitoon pääsee viikossa.

Parannuksen taustalla on avosairaanhoidon kehittäminen ja vastaanottotoiminnan uudistaminen niin, että kun terveyskeskukseen soittaa, saa heti keskustella sairaanhoitajan kanssa ja asiat pikaisesti eteenpäin. Tarvittaessa myös lääkäri ottaa heti kantaa asiakkaan tilanteeseen. Kuten ylilääkäri Anna Jaatinen sanoo (s.3), moneen asiaan voi saada vastauksen ja avun jo puhelimessa.

On mainiota, että hoito pyritään aloittamaan saman tien, eikä asiaa siirretä eteenpäin odottamaan vastaanottoa tai puhelinaikaa lääkärille. Asiakkaille tärkeintä on se, että saa heti keskustella ammattilaisen kanssa, joka arvioi, millaista apua tarvitaan ja laittaa pyörät pyörimään.

Lääkäreitä on riittävästi ja kiireettömään hoitoon pääsee viikossa.

Terveydenhoidossa laatu yhdistetään usein yksityisiin palveluihin. Aika yleinen käsitys on, että jos on varaa maksaa, saa parasta mahdollista palvelua. Totta onkin, että esimerkiksi yksityisillä terveysasemilla asiakkaaseen usein todella suhtaudutaan asiakkaana, jonka halutaan tulevan uudelleen.

Hyvää palvelua on toki saanut monen kunnan terveyskeskuksessakin, mutta sote-uudistus on pakottanut terveyskeskukset entisestään hiomaan toimintaansa ja panostamaan laatuun vielä enemmän. Jos ja kun sote-uudistus toteutuu, on kaikkien etu, että myös omassa kunnassa on tarjolla laadukkaita julkisia terveydenhuoltopalveluja, joita kuntalaiset haluavat käyttää.