Maailma on täynnä mahdollisuuksia

12.12.2018 Marja-Liisa Hakanen
kuva

Koulutuksesta, sen uudistuksista ja muutoksista on puhuttu tänä syksynä enemmän kuin aikoihin. On arvosteltu muun muassa ammatillisen koulutuksen reformia ja ihmetelty perusopetuksen opetussuunnitelman ilmiöoppimista.

Tämän päivän koulutuksessa korostetaan joustavia ja yksilöllisiä opintopolkuja. Periaatteessa on tietysti hyvä asia, ettei kaikkia laiteta samaan muottiin, sillä oppijat ovat erilaisia. Mutta se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi kaikille.

Monet vanhemmat ja osa kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijoistakin on huolissaan siitä, että oppilaiden harteille sälytetään jopa liian paljon vastuuta omasta opiskelusta ja oppimisesta. Mitä pitemmälle opinpolulla kulkee, sitä enemmän vastuuta tulee joka tapauksessa.

Esimerkiksi lukiolaiset joutuvat jo varhain tekemään tulevaisuuteensa vaikuttavia valintoja. Ne eivät aina ole helppoja ja sen takia hyvällä opinto-ohjauksella on todella suuri merkitys.

Lauttakylän lukiossa pyritään siihen, että opinahjosta lähtee ulos onnellisia ja tasapainoisia ihmisiä, jotka löytävät tiensä sellaiseen työhön, josta pitävät. Näin sanoo lukion opinto-ohjaaja Anu Heinonen-Seppälä (s.15). Viesti on lohdullinen; vaikkei saisi laudaturin papereita, maailma on täynnä mahdollisuuksia, jokaiselle.

Osa nuorista vaatii itseltään valtavan paljon.

Nykyajan yhteiskunta on hyvin suorituskeskeinen. Ei ole ihme, jos nuorista tuntuu, että pitää olla hyvä kaikessa. Osa vaatii itseltään valtavan paljon. Se näkyy esimerkiksi Opetus- ja kulttuuriministeriön marraskuussa julkaisemassa lukioselvityksessä, jonka mukaan lukiolaisten uupumus on lisääntynyt.

Omien vaatimusten kohtuullistamiseen nuoret tarvitsevat aikuisten, vanhempien, opettajien, opinto-ohjaajan, apua. Tavoitteita pitää olla, mutta ne saavat vaihtua eikä se ole katastrofi. Loppuelämän askelmerkkejä ei tarvitse lyödä lukkoon 16-vuotiaana, mielensä voi muuttaa, ellei se ensimmäinen valinta sittenkään tunnu oikealta.