Hyvä teko tuo joulumielen

11.12.2019 Marja-Liisa Hakanen
kuva

Suomalaisten joulubudjetti on tänä vuonna hiukan pienempi kuin vuosi sitten. Nordean teettämän kyselytutkimuksen mukaan lahjoihin ja muihin joulumenoihin käytetään noin 530 euroa aikuista kohden, mikä on satasen verran vähemmän kuin viime jouluna. Joulukulutuksen skaala on kuitenkin laaja.

Hyvätuloiset hankkivat lahjoja ja jouluruokaa huomattavasti isommallakin summalla, mutta paljon on myös niitä perheitä, joilla ei ole minkäänlaista joulubudjettia.

Onneksi joulun aika on myös hyvän tahdon aikaa ja suomalaisten auttamishalu tuntuu viime vuosina koko ajan kasvaneen. Joulun ajan keräykset, esimerkiksi Pelastusarmeijan joulupadat, Hyvä joulumieli -keräys sekä muut tempaukset ovat suosittuja avustuskohteita.

Myös Lauttakylä-lehden tänäkin vuonna Mannerheimin Lastensuojeluliiton paikallisosaston, kaupungin kotihoidon ja perhekeskuksen kanssa järjestämä Joulu jokaiselle -keräys on saanut hyvän suosion.

Usein sanotaan, että nykyaika on itsekkyyden aikaa, mutta on hienoa huomata, että jouluna ihmisistä löytyy myös epäitsekkyyttä ja auttamisen halua. Viime vuosina on yleistynyt myös vähävaraisten auttaminen suoraan. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa on näkynyt entistä useampia ”kuulutuksia”, joissa sekä yksityiset että yritykset etsivät avun tarpeessa olevia henkilöitä tai perheitä, ja lupaavat avustaa muun muassa jouluruokien hankinnassa.

Suomalaisten auttamishalu tuntuu kasvaneen.

Varsinkin jouluna ulkopuolisuuden ja osattomuuden tunne korostuu, jos ei ole varaa ostaa joululahjoja tai herkkuja joulupöytään. Jos rahasta on tiukkaa esimerkiksi työttömyyden tai sairauden takia, apu tulee tarpeeseen ja sillä on myös suuri henkinen merkitys.

Paitsi lahjoituksen saajalle, avustamisella on merkitystä myös sen antajalle. Esimerkiksi Joulu jokaiselle -keräykseen osallistujat sanovat lähes poikkeuksetta paketteja tuodessaan, että auttaminen antaa heille itselleenkin parhaan joulumielen.

Usein keräyskuusesta haetaan lahjakortteja koko perheen voimin. Lapset valitsevat yleensä omanikäisensä lapsen, jolle äidin tai isän kanssa käydään ostamassa lahja. Näin he oppivat pienestä pitäen, miten tärkeää toisten auttaminen on ja muistavat sen läpi elämänsä.