Ladataan ilmoitusta

Jos todella katsoisi – puu on enemmän kuin vihreä

Vampulainen Tatsuo Hoshika on Harjavallan akvarellibiennaalin taiteellinen johtaja ja teosten valitsija. Hän oli myös yksi Harjavallan akvarellikesä -maalauskurssien opettajista. Kuvat: Emil Cedercreutzin museo
Vampulainen Tatsuo Hoshika on Harjavallan akvarellibiennaalin taiteellinen johtaja ja teosten valitsija. Hän oli myös yksi Harjavallan akvarellikesä -maalauskurssien opettajista. Kuvat: Emil Cedercreutzin museo
Minna Karru

–Valot ja varjot ovat konkreettinen kontrasti. Ilman valoa ei synny varjoa ja varjo konkretisoi todelliset havainnot. Varjon kautta valon sävyt löytyvät – niin taiteellisessa työskentelyssä kuin elämässäkin. Myös elämässä ilo ja suru kulkevat käsi kädessä, sanoo vampulalainen taidemaalari Tatsuo Hoshika.

Hän on Harjavallan akvarellibiennaalin taiteellinen johtaja ja teosten valitsija. Emil Cedercreutzin museossa järjestettävän näyttelyn nimi on Valon ja varjon leikki.

Museon tiedotteen mukaan teema juontaa juurensa koronapandemiaan. Vuoden 2020 näyttely peruutettiin koronan vuoksi. Näyttelyn teemaksi suunniteltiin alun perin valon leikkiä, mutta korona-aika muokkasi teemaan mukaan myös varjon elementin.

Harjavallan Akvarellibiennaalin järjestäjiä ovat Suomen Akvarellitaiteen yhdistys, Sataopisto, Harjavallan seudun taideseura ja Emil Cedercreutzin museo. Näyttelyssä on esillä Harjavallan Akvarellikesä -maalauskursseilla syntyneitä teoksia vuosilta 2019 ja 2022. Lisäksi mukana on kolmelta kurssilta, jotka korona-ajan hengessä järjestettiin etämuotoisina.

Suomen Akvarellitaiteen yhdistyksen ja Sataopiston järjestämillä kursseilla opettajina ovat Hoshikan lisäksi olleet Maikki Haapala, Anne Kimiläinen, Krista Kortelainen ja Marja Mali.

Sirpa Luukkonen, Liljat, 2019, akvarellibiennaali.JPG
Huittislaisen Sirpa Luukkosen akvarellissa on liljoja.

Hoshika kokee, että maalaamisen tavoitteena on vapautuminen.

–Sitä voi kuvata leikkinä, jossa kuljemme väriympyrässä. Akvarellimaalauksessa alkutilanne on valkoinen paperi, kirkas valoisuus, johon värien avulla syntyy läpikuultavuutta ja varjoja.

–Usein maalatessa oma tietoisuutemme ja opitut asiat sotivat mielessämme, mutta silmien edessä on se todellinen havainto, jonka näemme.

Taivas tai puu on Hoshikan mielestä siitä hyvä esimerkki.

–Kun ajattelemme puuta, ajattelemme usein lehtien vihreää väriä. Mutta kun todella katsomme puunlehtiä, huomaamme, että niiden varjoissa vihreys voi olla vaikkapa sinertävää, punertavaa tai violettia. Kirkkaassakin valossa vihreä voi näyttää kokonaan eri väriltä, mutta silti ajatuksissamme puu on usein vihreä ja taivas sininen”, taidemaalari sanoo.

Tapahtumatiedot

Akvarellinäyttely Emil Cedercreutzin museossa Harjavallassa 2.10. asti, ti-pe ja su klo 11-18, la 11-16

Lue lisää

Paikalliset uutiset diginä - nyt vain 72 e/vuosi.

Tilaa