Lauttakylän lukio edusti Espanjassa

25.02.2019 - 14:49 Kaisa Kiuru ja Jonna Ruokonen
Oliivipuun katveessa Lauttakylän lukion Kaisa Kiuru (vas.), Jari Ekberg, Silvia Meiseri, Anu Heinonen-Seppälä, Jonna Ruokonen, Timo Mäkinen ja Iina Pohjolainen.

Lauttakylän lukio osallistuu vuosina 2017–2019 Erasmus+ -ohjelman Discover the Unknown in Mathematics -hankkeeseen. Euroopan unionin osarahoittaman projektin tarkoituksena on perehtyä matematiikkaan uudella tavalla.

Mukana ovat myös koulut Espanjasta, Italiasta, Bulgariasta ja Saksasta.

Tammikuun loppupuolella järjestettiin hankkeen kolmas kokoontuminen Priego de Córdobassa Espanjassa.

Matematiikka-aiheiden lisäksi projekti tarjoaa mahdollisuudet kielitaidon hyödyntämiseen ja kartuttamiseen sekä kansainvälisten kontaktien luomiseen.

Ennen Espanjan-matkaa opiskelijat hankkeen jokaisesta maasta tekivät videohaastattelun henkilöstä, joka hyödyntää työssään matematiikkaa.

Joulukuussa aloitettiin osakekilpailu, jossa oli vähintään yksi jäsen jokaisesta maasta. Joukkueiden johtajina toimivat suomalaiset. Kilpailun tarkoituksena oli tutustuttaa opiskelijat osakkeiden, erityisesti Euro Stoxx 50:n, toimintaan.

Ennen projektitapaamisen alkamista tutustuimme Málagassa paellaan, palmui-hin, papukaijoihin ja Picasso-museoon sekä vierailimme Nerjan tippukiviluolissa.

Matka oikeastaan alkoi kunnolla vasta kun pääsimme perille Priegoon isäntäperheisiin kokemaan autenttista espanjalaista elämää.

Ensimmäisenä koulupäivänämme kiertelimme koululla, minkä jälkeen esitimme haastatteluvideot. Päivällä ohjelmassa oli vierailu kaupungintalolla, museokierros sekä kaupungin esittelyä.

Seuraavana aamuna nautimme churroja, minkä jälkeen matkustimme Córdobaan moskeijakierrokselle. Päivä jatkui kaupunkia ihaillen.

Monina iltoina kiertelimme ympäriinsä paikalliseen tapaan kävelyn ja seisoske-lun vuorotellessa verkkaiseen tahtiin.

Keskiviikkona saatoimme osakekilpailun loppuun ja menimme maistelemaan oliiviöljyä sekä tutustumaan oliiviöljytehtaalle.

Torstaina jalkauduimme manteli- ja sienimuseoon. Koululla järjestettiin iltajuhla, jonne suomalaiset opiskelijat tekivät runebergintorttuja, tietysti Espanjassa ollessa hieman sovelletulla tyylillä.

Lauantaina oli viimeinen päivämme reissussa. Päivään kuului jo totuttuun tyyliin shoppailua ja ruuan odottelua ravintolassa. Viimeiset paellat nautittuamme lähdimme lentokentälle hyvissä ajoin. Lentomme kuitenkin oli myöhässä kaksi tuntia, joten tässä tilanteessa oli aivan turhaa olla suomalaisessa aikakäsityksessä eli mahdollisimman ajoissa.

Saavuttuamme Suomeen löysimme hetken etsimisen ja ihmettelemisen jälkeen taksimme, lähdimme kohti Huittista ja lopulta olimme omissa sängyissämme keräämässä voimia tulevaan koeviikkoon.