Roomalaisia numeroita

23.07.2019 - 14:31 Jari Ekberg
Vuorokauden mittaiseen Rooman-käyntiin saatiin mahtumaan runsaat 2000 vuotta euroop-palaista historiaa. Colosseumilla Frans Seppälä (vas.), Lasse Pohjolainen, Iida Laamanen, Tuuli Mäkinen, Sami Kaisko, Ilari Metsämäki ja Jari Ekberg.
Vuorokauden mittaiseen Rooman-käyntiin saatiin mahtumaan runsaat 2000 vuotta euroop-palaista historiaa. Colosseumilla Frans Seppälä (vas.), Lasse Pohjolainen, Iida Laamanen, Tuuli Mäkinen, Sami Kaisko, Ilari Metsämäki ja Jari Ekberg.

Nähdä Napoli ja kuolla, kuuluu sanonta, mutta Lauttakylän lukion retkikunta elää ja voi hyvin matkan jälkeenkin. Toukokuussa tutustuimme hyvinkin eläväiseen Napoliin ja sen lähistöllä sijaitsevaan Casertaan, kun kävimme päättämässä Eras-mus+ -hankkeen.

Lauttakylän lukio on kahden vuoden ajan koordinoinut Euroopan unionin osarahoittamaa Erasmus+ -ohjelman hanketta. Tavoitteena on ollut kehittää uusia ideoita matematiikan opetukseen, jotta entistä useampi opiskelija motivoituisi oppiaineesta. Lukiolaisten matematiikan osaamisen tarvehan vain korostuu esimerkiksi korkeakoulujen opiskelijavalintauudistuksen ja työelämän tarpeiden myötä.

Projektissa oli mukana yhteistyökoulu Saksan Mönchengladbachista, Bulgarian Burgasista, Espanjan Priego de Córdobasta sekä Italian Casertasta.

Jokainen koulu vuorollaan isännöi yhtä kokoontumista. Näiden välissä opiskelijat ovat työstäneet ideoitaan projektin teemojen mukaisesti yhdessä opettajien kanssa. Näkökulma matematiikkaan on ollut laaja, sillä lähtökohtana oli paitsi kuunnella opiskelijoiden ideoita myös ylittää oppiainerajoja. Esimerkiksi

Huittisten kokoontumisessa tarkasteltiin, miten taito- ja taideaineita kuten musiikkia ja kuvataidetta voisi soveltaa matematiikan opiskelussa.

Italian kokoontumisessa haettiin yhteiskunnallista näkökulmaa, kun opiskelijat perehtyivät kyselytutkimuksen tekoon.

Jokainen koulu teetti kyselyn, jossa tarkasteltiin lukiolaisten asennoitumista monikulttuurisuuteen ja maahanmuuttoon. Tilastoanalyysissa oli kiinnostavaa havaita, että tulokset olivat samansuuntaisia laajempien, tieteellisten tutkimusten kanssa. Lisäksi vierailuviikon aikana pidettiin matematiikkaolympialaiset kansainvälisin joukkuein.

Erasmus+ -ohjelma on arvokas myös kansainvälisyyskasvatuksen näkökulmasta.

Opiskelijat majoittuvat perheissä ja saavat siten kosketusta paikalliseen arkielä-mään. Tärkeä osa kokoontumisia on myös eurooppalaiseen kulttuuriperintöön tutustuminen.

Casertassa vierailimme Casertan Palazzo Realessa. Palatsi on hulppea taidonnäyte barokin ajan rakentamisesta ja syystäkin paikallinen ylpeydenaihe. Italian pitkät perinteet havaittiin lisäksi kaupassa ja käsityöläisyydessä, kun meidät perehdytettiin keskiaikaiseen paperin- ja silkinvalmistukseen.

Vierailimme myös Pompeijissa, jossa tosin vuoden 79 Vesuviuksen tuhkasade oli ehtinyt vaihtua kevään 2019 vesisateeseen.

Samasta syystä Vesuviuskaan ei juuri halunnut näyttäytyä meille, vaikka ihan kraatterin reunalla käytiin.

Projekti päättyi antiikinaikaiseen tapaan: kaikki tiet vievät Roomaan. Vuorokaudessa ehdittiin vierailla paavin mailla Vatikaanissa, pähkäillä antiikin roomalaisten elämää ja päättää projekti Julius Caesaria lainaten: tulimme, näimme, voitimme.