Retkellä maakellarin kammottava ovi oli auki...

10.11.2016 - 13:33 Lauttakylän koulun oppilaat
Huittisten vaakunan tekivät 3.–4.-luokkalaiset yhteistyönä. (Kuva: Katja Haavisto)

Huittinen, lähiympäristöni oli Lauttakylän koulun monialaisen oppimiskokonai-suuden viikon aihe.

Alkuopetuksen oppilaat muun muassa retkeilivät Kännölässä, vierailivat museossa ja askartelivat pienoismalleja.

3.–4.-luokkalaiset kävivät esimerkiksi kyläkierroksella, tutustuivat Huittisten keskustan patsaisiin ja opiskelivat Huittisiin liittyviä asioita kiertopisteissä kahden koulupäivän ajan. Päivien aikana tutuiksi tulivat niin Huittisten murre, vaakuna, hirvenpää, Penttahittinen kuin elokuvien teko.

5.–6.-luokkalaisten viikko keskittyi Huittisten historiaan. Oppilaat kävivät pyöräretkellä Räätikäs- ja Ripovuorella. He kävivät myös Huhtalan maatalous- ja kotiseutumuseossa. Käyntikohteista saatuja tietoja hyödynnettiin lautapelien tekemisessä.

4A:n Elma Tynkkynen, Siri-Anna Sorvari, Lauri Heino ja Roope Karttinen kirjoittivat kyläkierroksesta.

Palojoen koululla tutkimme koulua sisältä ja ulkoa. Palojoen keltaisessa koulussa on museoluokka. Museoluokassa oli täytetty ilves. Koulua oli muutettu poiston jälkeen, mutta liitutauluja ja pulpetteja oli siellä vielä. Minun äitini on ollut Palojoen koululla ja ostanut meille kotiin yhden pulpetin. Me saimme mehua ja keksiä Palojoen koulun omistajalta. Palojoen koulu on lakkautettu vuonna 2006.

Palojoen koulun alla oli extravanha maakellari, jonka kammottava ovi oli auki.

Huhtamon kirkossa kirkon jäsen kertoi kirkosta ja kirkon tavaroista. Hän näytti esineitä ja tavaroita kuten öylätti, joka otetaan jumalanpalvelumessussa. Hän näytti, mistä se annettiin. Me lauloimme Jumalan kämmenellä ja kirkon jäsen näytti stoolanauhat ja albapuvut.

Lähdimme kirkosta Suttilan koululle. Koulun pihalla oli hieno lentokarusellikeinu ja peliareena. Kävimme myös koulussa sisällä.

Rekikoskella kävimme punaisella talolla, jossa söimme eväät ja kävimme sisällä. Saimme leikkiä pihalla olevilla vanhoilla kiipeilytelineillä. Sitten menimme talon taakse. Siellä oli hevostalli. Amanda kysyi tallin omistajalta, saako hevosia silittää.

Paluumatkalla näimme eläimiä: jäniksen, peuran ja joutsenia. Ajoimme bussilla myös maatilan ohi ja pysähdyimme Räikän koulun kohdalla.

Sammun koululla kiipeilimme kaikissa Sammun koulun pihassa olevissa telineissä kuvaamisen jälkeen. Uusi meidän luokan oppilas, Ilona, on Sammun koululta.

Huittinen tutuksi -viikolla opin

Tekemään elokuvia ja trailereita

Huittisten paikkoja

Enemmän Huittisten kylien historiasta

Elokuvan tekemistä ja murteiden puhumista – erilaisia murresanoja oli kiva oppia