Lauttakylän lukiolaiset selvittivät fysiikan saloja Cernissä

02.01.2018 - 11:11 Heli Beranger
Lauttakylän lukion tiedeleirikoululaisten matkanpäänä oli  hiukkasfysiikan tutkimuskeskus Cern Sveitsin Genevessä. Kuvaaja: Heli Beranger
Lauttakylän lukion tiedeleirikoululaisten matkanpäänä oli hiukkasfysiikan tutkimuskeskus Cern Sveitsin Genevessä.

Maailman johtava hiukkasfysiikan tutkimuskeskus Cern oli päämääränä, kun Lauttakylän lukion sekä Nousiaisten, Mynämäen ja Raision 20 lukiolaista ja neljä fysiikan opettajaa matkasivat lokakuussa Sveitsin Geneveen.

Cernissä tutkitaan muun muassa alkuräjähdystä ja sen vaiheita, pimeää ainetta ja energiaa sekä etsitään uusia alkeishiukkasia, jollaisia hiljattain löydettiinkin. Siellä tutkitaan näitä asioita pääasiassa käymällä läpi tietoa, jota saadaan törmäyttämällä keskenään esimerkiksi protoneja.

Cern perustettiin toisen maailmansodan jälkeen vuonna 1954 kehittämään Euroopan maiden välistä tiedeyhteistyötä. Se jakautuu sekä Sveitsin että Ranskan maaperälle, ja siitä onkin kehittynyt rauhanomainen ja monikulttuurinen tutkimuskeskus. Cernissä työskentelee ihmisiä fyysikoista ostopäällikköihin ja toimistohenkilöihin ja heitä tulee ympäri maapalloa.

Cern muistuttaa alueena pientä kaupunkia. Siellä on 762 erillistä rakennusta mukaan lukien ravintoloita. Se on 2 500 vakituisen työntekijän ja 7 000 vierailevan tutkijan työpaikka.

Cern on ainoana organisaationa YK:n täysjäsen, mikä kertoo tutkimuskeskuksen roolista myös maailmanpolitiikassa.

Lukiolaiset olivat reissussa kuusi päivää. Kolmena päivänä he tutustuivat Cerniin asiantuntijoiden luennoilla ja laboratoriovierailuilla. Luennoista parhaiten mieleen painui teoreettisen fyysikon luento, jossa lukiolaiset saivat itse esittää kysymyksiä, joihin ei lukion tunneilla saa vastausta.

Lukiolaiset pääsivät myös itse rakentamaan sumukammiota fysiikan laboratoriossa.

Tiukan tiedepaketin jälkeen tiedeleirikoululaiset lähtivät rajan yli Ranskan Chamonixiin. Ohjelmassa oli joko vaellusta Alpeilla tai matka köysiratahissillä lumihuippuiselle Aguille du Midille.

Reissun jälkeen oppilaat saattoivat ymmärtää eron asioiden tietämisen ja ymmärtämisen välillä. Asioiden opettelun ja tuntemisen sijaan ymmärrys saattoi yhä puuttua; tietäminen ei automaattisesti johdakaan ymmärtämiseen.

Asioiden ymmärtämisen saavuttaessaan voi vastata kysymykseen miten. Miksi kysymykset fysiikassa havaittiin liian vaikeiksi jopa ammattifyysikoille ja miksi kysymyksen korvaakin osittain perinpohjainen vastaus kysymykseen miten.

Reissulla lukiolaiset saivat myös hyödyllistä tietoa fysiikan alan ammattilaisten työstä. He saivat nähdä, että fysiikan alan ammattilaiset työskentelevät monipuolisessa ja alati kehittyvässä työympäristössä.

He haluavat työllään edistää ihmisten hyvinvointia ja ratkovat globaaleja ongelmia, jolloin heistä muovautuu yhtenäinen ja tiivis yhteisö. Näin kävi myös neljästä eri lukiosta tulleille oppilaille, joita alussa yhdisti vain kiinnostus fysiikkaa kohtaan.

Pitkät päivät luennoilla rampaten, kaupunkeihin tutustuen ja hostelleissa nukkuen kuitenkin yhdistivät alussa hajanaisen porukan yhtenäisemmäksi ryhmäksi. Reissu olikin kokonaisuudessaan onnistunut ja jäänee opiskelijoiden mieleen pitkäksi aikaa.