Vastaus Hämmästyneelle kuntalaiselle

22.11.2019

Hyvä Hämmästynyt kuntalainen. Terveyskeskuksessa tavoitteenamme on, että kaikkien asiakkaiden asia tulisi hoidettua mahdollisimman mutkattomasti ja hyvin, ja että hoito edes aloitettaisiin jo ensimmäisen kontaktin yhteydessä.
Nyt syksyllä lääkäritilanne on ollut vaikea, koska sijaisia on ollut lähes mahdotonta saada. Normaalista lääkäriresurssistamme puuttuu kolmasosa. Näin ollen pystymme hoitamaan kasvokkain vain asiat, jotka luonteensa takia sitä välttämättä vaativat.
Hoidon oikea-aikaisuutta ja laatua pyrimme turvaamaan sillä, että tilanteen arvioi aina lääkäri mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Jos lääkäri arvioi, että vastaanotto terveyskeskuksessa on tarpeellinen, se järjestyy tarvittaessa nopeasti.
Toinen vaihtoehto olisi kerätä asiakkaita jonoon mahdollisesti viikkojen päähän, mutta silloin ottaisimme riskin siitä, että mahdollisesti jonkun vakavan asian hoito viivästyisi.
Onneksi ensi vuosi näyttää valoisammalta lääkäritilanteen suhteen. Uskon, että pääsemme takaisin viime kevään ja tämän alkusyksyn hyvään tilanteeseen, jolloin kiireettömässäkin asiassa lääkäriajan sai aina alle viikossa.
Joka tapauksessa jatkossakin keskitymme siihen, että asia tulee hoidettua mutkattomasti.
Jos lääkärin vastaanotosta, joko paikan päällä tai etänä, jää epävarma olo, niin aina kannattaa ottaa toistamiseen yhteyttä, jotta asia arvioidaan tarvittaessa uudestaan.
Ystävällisesti
Anna Jaatinen
ylilääkäri, Huittisten terveyskeskus