Mielikuvaan liitetään näkemisen kokemus

08.08.2018 Elisa Kujansuu - kiikkalainen Vammalan lukion opiskelija

Eiffel-torni ja Versaillesin palatsi Ranskassa, Towerin linna, Piccadilly Circus ja London Eye Englannissa ja Tuomiokirkko, Suomenlinna ja Linnanmäki Suomessa.

Nimet ovat tuttuja, ja herättävät mielikuvia tai muistoja. Paikoilla liikkuu vuosittain jopa miljoonia kävijöitä. Mielikuvaan halutaan liittää oma näkemisen kokemus.

Nähtävyys tarkoittaa näkemisen arvoista paikkaa, esimerkiksi rakennusta tai luonnonkohdetta. Sillä voi olla historiallinen merkitys, kulttuurillista pääomaa tai se voi olla esimerkiksi erityisen kaunis. Muistomerkkien, patsaiden ja kirkkojen lisäksi nähtävyyksiä voivat olla myös kansallispuistot ja tapahtumat, kuten festivaalit.

Nähtävyydet liitetään usein turismiin. Ne houkuttelevat matkailijoita ja luovat rakenteen monelle matkasuunnitelmalle.

Niihin liittyy myös paljon liiketoimintaa. Ensin maksetaan pääsylippu, jonka jälkeen voidaan osallistua maksulliselle kierrokselle. Pois lähtiessä tarjolla on ravintoloita ja matkamuistokauppoja.

Miksi tietty paikka sitten vetää puoleensa niin suuria ihmismassoja? Yleensä nämä paikat liittyvät suurempiin kokonaisuuksiin. Eiffeltorni on osa mielikuvaa koko Ranskasta. Kun sitten yritetään lyhyessä ajassa saada mahdollisimman hyvä kokonaiskuva maasta, on luonnollista aloittaa sieltä.

Nähtävyydet kokoavat yhteen ihmisiä kaikista ikäryhmistä eri puolilta maailmaa. Vierailu on tavallaan yhteinen kokemus, joissain tapauksissa jo vuosisatojen ajan. Paikan päällä voi tuntea konkreettisesti olevansa osa historiaa, pelkkä kirjoista lukeminen ei luo samanlaista tunnetta kuin Versaillesin puutarhassa käveleminen tai Towerin vankisellien seinäkirjoitusten näkeminen.

Maat ja kaupungit ovat yleensä syystä hyvin ylpeitä nähtävyyksistään.”

Nykyään matkustamiseen liittyy paljon ekologisia kysymyksiä. Lentomatkailusta aiheutuu saasteita ja suurten ihmismäärien liikkuminen voi aiheuttaa vahinkoa kohteille.

Nähtävyyksien varsinainen merkitys ei ole muuttunut, mutta vierailutavat saattavat tulevaisuudessa kokea muutoksia. Erilaiset suoratoistomahdollisuudet ovat lisänneet virtuaalimatkailua, ja monipuolistaneet tapoja päästä ”käymään” maailman kaukaisemmissakin kohteissa.

Uudet matkustustrendit kannustavat menemään syvemmälle, ohi perinteisten turistiansojen ja etsimään paikkoja, joissa kaikki eivät käy. Pidemmällä vierailulla tämä onnistuu, mutta maat ja kaupungit ovat kuitenkin yleensä syystä hyvin ylpeitä nähtävyyksistään. Ne haluavat esitellä niitä ja tarjota vieraalle lähtökohdan oppia tuntemaan kulttuuriaan niiden kautta.